Hyppää pääsisältöön
Henkilöitä istumassa sohvalla

Tuen tarpeen selvittäminen – lasten ja nuorten neuropsykiatriset vaikeudet

Tuen tarpeen selvittäminen ja arkitoimintojen ohjaus toteutetaan siinä lasten, nuorten ja perheiden palvelussa, jossa lapsi/nuori tai perhe asioi, ja sen sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen toimesta, jolle huoli ilmaistaan tai jolla huoli nousee.

Kokonaistilanteen selvittäminen ja tuen suunnittelu edellyttävät monitoimijaista yhteistyötä. Aloitteen monitoimijaisen yhteistyön käynnistämiseksi tekee se ammattilainen, jolle huoli ilmaistaan tai jolla itsellään huoli nousee.

Tuen tarpeen selvittäminen

Ajantasaista tietoa lapsen tai nuoren tilanteesta selvitetään keskustelemalla ja haastattelemalla lasta/nuorta sekä vanhempia. 

Tilanteen selvittämisen tukena voidaan käyttää

Tuen tarvetta selvittäessä kartoitetaan lapsen/nuoren:

  • Vahvuudet ja vaikeudet
  • Oireiden alkaminen ja kesto
  • Perhetilanne ja kotiolosuhteet, sisarussuhteet, vanhemman voimavarat
  • Mahdolliset nykyiset tai aiemmat tuki- tai hoitotahot
  • Terveystiedot: nykyinen terveydentila, perussairaudet
  • Arjen sujuvuus ja toiminnot: uni, ravitsemus, vuorokausirytmi, digitaalinen ajankäyttö, arkirutiinit, hygienia
  • Toiminta eri ympäristöissä: koti, päivähoito/koulu/opinnot, vapaa-aika, harrastukset
  • Ihmissuhteet ja sosiaaliset tilanteet (ml. kiusaaminen, yksinäisyys)
  • Mieliala, tunnesäätely, mahdollinen itsetuhoisuus
  • Päihteet, riippuvuudet, riskikäyttäytyminen
  • Kuormittuneisuutta aiheuttavat tekijät
  • Elämänmuutokset, menetykset, traumaattiset tapahtumat, kuritusväkivalta, kaltoinkohtelu, laiminlyönti, vanhempien vakava kriisi

Ohjaus

1) Tuen tarpeen selvittämisen pohjalta annetaan yksilöllistä ohjausta, tukea ja konkreettisia vinkkejä

2) Tarvittaessa

3) Kutsutaan koolle monitoimijainen yhteistyöpalaveri

 

Tsekkilistat ovat tarkoitettu sekä kasvatus- ja opetushenkilöstön että sote-ammattilaisten työkaluksi perheen kanssa tehtävään yhteistyöhön.

Alle kouluikäiset

Kouluikäiset

Toisen asteen opiskelijat

Monitoimijainen yhteistyö

Monitoimijaisella yhteistyöllä tarkoitetaan monen toimijan yhteistä työtä: lapsen/nuoren ja hänen vanhempiensa ja läheistensä sekä heidän asioissaan mukana olevien ammattilaisten välistä yhteistyötä. Yhteistyöstä sovitaan yhdessä perheen kanssa, ja perhe on itse määrittelemässä, keitä siihen kutsutaan mukaan. Aloitteen monitoimijaisen yhteistyön käynnistämiseksi tekee se ammattilainen, jolle huoli ilmaistaan tai jolla itsellään huoli nousee.

Monitoimijaisen yhteistyön avulla:

  • saadaan tietoa ja edistetään osapuolten yhteistyötä
  • tuetaan lasta/nuorta ja perhettä
  • mahdollistetaan lapsen/nuoren ja perheensä kuulluksi tuleminen
  • etsitään yhteisiä keinoja tilanteen edistämiseksi
  • sovitaan työnjaosta, aikatauluista ja tukitoimien seurannasta.

Tukitoimien onnistumisen kannalta tärkeää on hyvä vuorovaikutus ja yhteistyö kodin ja moniammatillisen verkoston välillä.

Keski-Suomen hyvinvointialueella sovitut yhteiset toimintaperiaatteet:

  • Konsultoidaan ennemmin kuin ohjataan eteenpäin
  • Kootaan verkosto asiakkaan ympärille
  • Siirtyminen palvelusta toiseen tapahtuu keskustellen tai saattaen
  • Hyödynnetään edellisen ammattilaisen tekemää työtä (si-so-te-yhteistyö)
    • Asiakkaan luvalla sosiaalihuollon ammattilaiset pyrkivät toimittamaan yhteenvedon terveydenhuoltoon ja toisinpäin

Lisätietoa

Yhteistyöpalaverin käytänteet

Monitoimijaisessa yhteistyöpalaverissa

  • pyritään saamaan kokonaiskuva tilanteesta 
  • saavuttamaan yhteinen ymmärrys asian eteenpäin viemiseksi
  • suunnitellaan tukitoimia 

Keski-Suomen hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palveluissa noudatetaan yhteisesti sovittuja palaverikäytänteitä:

Palaverikäytänteet on tärkeää jalkauttaa arjen työskentelyssä myös kaikille hyvinvointialueen yhteistyökumppaneille, kuten kuntien sivistystoimen (varhaiskasvatus, perusopetus, nuorisotoimi) ja toisen asteen oppilaitosten toimijoille.

Lapset puheeksi -menetelmän käyneiden ammattilaisten suositellaan käyttävän mahdollisuuksien mukaan myös Lapset puheeksi -neuvonpitoa.