Hyppää pääsisältöön

Terveysasemien puhelinpalvelut ja chat-palvelu ovat ruuhkautuneet. Jos olet jättänyt soittopyynnön, odotathan takaisinsoittoa ennen uutta yhteydenottoa puhelimitse tai uutta chat-yhteydenottoa.

Lue lisää.

Saapuminen Sairaala Novaan

Keski-Suomen Sairaala Nova sijaitsee Jyväskylän Kukkumäellä osoitteessa Hoitajantie 3.

Sairaala Novaan pääsee kätevästi niin kävellen, polkupyörällä, autolla kuin bussillakin. Polkupyörän voi jättää sisäänkäynnin välittömässä läheisyydessä sijaitsevaan pyöräparkkiin. Autoilijoiden on mahdollista pysäköidä alueella sijaitsevassa parkkitalossa tai ulkona sille merkityillä paikoilla. Suurin osa sairaalalle tulevista busseista pysähtyy Hoitajantiellä lähellä sairaalan sisäänkäyntejä.

Sairaalaan on kaksi eri sisäänkäyntiä, jotka ovat nimeltään Nova 1 ja Nova 2. 

Päivystyksen sisäänkäynti sijaitsee Nova 1 -sisäänkäynnin vieressä ja on tarkoitettu vain päivystyksen asiakkaille, jotka saapuvat päivystykseen itse. Jos et ole saapumassa päivystykseen, käytäthän jompaa kumpaa pääsisäänkäynneistä.

  • Nova 1 -sisäänkäynti sijaitsee Länsiväylän puolella ja se johtaa suoraan sairaalan ensimmäiseen kerrokseen ja pääaulaan.
  • Nova 2 -sisäänkäynti puolestaan sijaitsee Hoitajantien ja Kukkumäentien puolella ja se johtaa suoraan Sairaala Novan toiseen kerrokseen.

Sisäänkäynti kannattaa valita sen mukaan, mihin osaan sairaalaa on saapumassa. Tieto siitä, missä oma vastaanotto sijaitsee, löytyy kutsusta tai lähetteestä.

Sisäänkäyntien läheisyydestä löytyvät itseilmoittautumisautomaatit, jotka ohjaavat asiakkaan odottamaan vastaanottoa oikeaan paikkaan. Tarvittaessa ne myös neuvovat, jos asiakas on väärässä osassa sairaalaa ja ohjaavat oikealle vastaanotolle. Itseilmoittautumisautomaatista voi myös tulostaa kulkuohjeen mukaansa. Henkilökuntamme on paikalla opastamassa sekä itseilmoittautumisautomaattien käytössä että sairaalassa liikkumisessa.

Nova 1 -sisäänkäynnin läheisyydessä sijaitsee myös infopiste, josta voi tarvittaessa kysyä lisätietoja sekä kulkuohjeita. Sairaala Novan infopiste on avoinna arkisin klo 6.30–16.00.

Lisätietoa ilmoittautuminen Sairaala Novaan -sivulla.

Sairaala Novan lisäksi palvelemme myös sairaala-alueen muissa rakennuksissa. Alla olevasta kartasta näet F-rakennuksen ja rakennus 45:n sijainnit alueella.

F2-rakennus sijaitsee Nova 2 -sisäänkäyntiä vastapäätä. Rakennus 45:n pääsisäänkäynti on Kukkumäentien puolella vastapäätä Kukkulan koulua. 

Ulkokartat

Yleiskartta Sairaala Novan alueesta

Yleiskarttaan on merkitty Sairaala Novan alueelta löytyvät asiakaspysäköintipaikat, pyöräparkit, taksitolpat, bussipysäkit sekä sisäänkäynnit.

Image
Yleiskartta Sairaala Novan alueesta.

Kartta Sairaala Novan sisäänkäynneistä

Karttaan on merkitty Sairaala Novan sisäänkäynnit, Nova 1 ja Nova 2 sekä päivystykseen itse saapuvien asiakkaiden käytössä oleva sisäänkäynti.

Image
Sairaala Novan sisäänkäyntikartta.

 

Sisäkartat

Sairaala Novan sisäkartat on koostettu esittelemällä sairaalan toiminnot kerroksittain.

Huomaathan, että hoitoon saapuvien potilaiden ja asiakkaiden tulee aina ilmoittautua itseilmoittautumisautomaatilla ja noudattaa itseilmoittautumisautomaatin antamaa tietoa heidän vastaanottohuoneensa sijainnista. Tiedon siitä, mitä sisäänkäyntiä ja itseilmoittautumisautomaattia sinun tulee käyttää löydät kutsukirjeestäsi tai lähetteestäsi. Tukenasi uudessa sairaalassa liikkumisessa on myös opastenäytöt sekä henkilökuntamme, joka palvelee sinua ensimmäisen kerroksen pääkäytävän infopisteellä lähellä Nova 1-sisäänkäyntiä.

Asiakas- ja potilastyötä tehdään sairaalan kerroksissa 1-3 ja 5-7.

Saat kuvat isommaksi klikkaamalla kuvaa.

1. kerros

Image
Sairaala Novan 1. kerroksessa olevat toiminnot

 


2. kerros

Image
Sairaala Novan 2. kerroksessa olevat toiminnot

 


3. kerros

Image
Sairaala Novan 3. kerroksessa olevat toiminnot

 


5. kerros

Image
Sairaala Novan 5. kerroksessa olevat toiminnot

 


6. kerros

Image
Sairaala Novan 6. kerroksessa olevat toiminnot

 


7. kerros

Image
Sairaala Novan 7. kerroksessa olevat toiminnot

 

Uuteen Sairaala Novaan on helppo saapua linja-auton kyydissä. Jyväskylän kaupungin joukkoliikennepalvelut tarjoava Linkki on pyrkinyt huomioimaan suunnittelussaan sekä sairaalan asiakkaiden että työntekijöiden tarpeet.

Lisätietoja aikatauluista löydät Linkin reittioppaasta.

Hoitajantien pysäkki

Sairaala Novan linja-autopysäkit sijaitsevat aivan sairaalan kyljessä Hoitajantiellä. Pysäkeiltä on lyhyt matka sekä Nova 1 että Nova 2 -sisäänkäynneille. Seuraavat linjat pysähtyvät näillä pysäkeillä: 1, 10, 12K, 13, 19, 27 ja 40. Pysäkkien nimet ovat Nova 1 ja Nova 2.

Vanhan keskussairaalan pysäkki 

Vanhan keskussairaalan linja-autopysäkit jäävät jatkossakin Sairaala Novan pysäkeiksi. Matkaa pysäkeiltä Nova 2 -sisäänkäynnille on vain n. 200 m. Seuraavat linjat pysähtyvät näillä pysäkeillä: 1, 2, 2M, 3, 4, 10, 12K, 13, 15K, 16, 19, 22M, 23, 27, 40, 41 ja 42. Pysäkkien nimet ovat Keskussairaala 1, Keskussairaala 2 ja Keskussairaala 11.

Sairaala Novan asiakkaille ja potilaille osoitetut pysäköintipaikat näet alla olevasta kartasta.

Suosituksena on, että pidempiaikaisessa (kesto yli 2 h) pysäköinnissä hyödynnetään P-Sairaalaa. Lyhyemmissä pysäköinnissä hintaeroa ei tule pysäköintipaikasta riippuen. Lisätietoa eri pysäköintikohteiden hinnoista löydät JyväsParkin sivuilta: Sairaala Novan asiakaspysäköinti

Pysäköinninvalvonnasta Novan alueella vastaa 1.1.2024 alkaen Parkkipate. Pysäköintiin liittyvät kysymykset ja muut tiedustelut pyydetään osoittamaan
suoraan pysäköinninvalvonnan asiakaspalveluun joko
sähköpostitse info@parkkipate.fi tai puhelimitse arkisin klo 9–16.
p. 020 721 8499.

Image
Yleiskartta Sairaala Novan alueesta.

Löydät taksitolpat Sairaala Novan edustalta (katso kartta alla). Tarvittaessa taksin tilauksessa auttaa yksikön henkilökunta tai pääaulan info-pisteen henkilökunta.

kuva kartasta

Kelan suorakorvaamat taksimatkat

Saat Kelasta matkakorvausta, kun matkustat terveydenhuoltoon sairauden tai raskauden vuoksi tai Kelan tai terveydenhuollon järjestämään kuntoutukseen. Jos käytät taksia terveydentilasi vuoksi, tarvitset terveydenhuollon kirjoittaman todistuksen oikeudestasi taksin käyttöön (Todistus matkakorvausta varten, SV 67).

1.1.2022 alkaen asiakkaalla on mahdollisuus valita, kummalta kahdesta palveluntuottajasta Kelan korvaaman matkan tilaa. Keski-Suomen maakunnassa palveluntuottajina toimivat Taksi Helsinki Oy ja Menevä Oy.

Taksin tilaaminen

Taksi täytyy tilata tilausvälityskeskuksesta, jonka kanssa Kela on tehnyt sopimuksen. Jos tilaat taksin muualta, Kela ei voi korvata matkaasi.

Keski-Suomen maakunnassa voit tilata taksin numerosta

0800 414 608 (Taksi Helsinki Oy) TAI
0800 021 83 (Menevä Oy)

Puhelu on maksuton.

Voit tilata taksin heti, kun tiedät, milloin tarvitset kyydin. Tilaa matka kuitenkin viimeistään matkaa edeltävänä päivänä klo 14.00 mennessä.

Ilmoita tilaukseesi liittyvistä muutoksista tai peruutuksesta samaan puhelinnumeroon, josta tilasit taksin.

Samaan kyytiin voi tulla muitakin matkustajia.

Kun tilaat taksin, sinulta kysytään seuraavia matkan järjestämiseen liittyviä tietoja:

  • peruste taksin käytölle (terveydentila tai puutteelliset liikenneolosuhteet)
  • nimi ja henkilötunnus
  • osoite, josta auto noutaa sinut
  • matkan määränpää (esim. sairaala)
  • kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä
  • mahdolliset apuvälineet ja apteekissa käynti
  • mahdollinen saattaja
  • puhelinnumero, josta sinut tavoittaa matkaan liittyvissä asioissa.

Maksat yhdensuuntaisesta matkasta enintään 25 euron omavastuun. Kela korvaa sen ylittävät kustannukset.

Todistus matkakorvausta varten

Jos asiakkaan terveydentila edellyttää taksikuljetusta, terveydenhuollon ammattihenkilö antaa asiakkaalle todistuksen matkakorvausta varten (SV 67) kertamatkalle, määräajaksi tai toistaiseksi.

Kertamatkaa varten kirjoitetun todistuksen asiakas säilyttää itsellään, koska Kela voi pyytää sitä jälkikäteen. Määräajaksi tai toistaiseksi kirjoitetun todistuksen asiakas toimittaa Kelaan. Jos asiakkaalla on pitkäaikainen todistus Kelassa, ei hän tarvitse erillistä todistusta käynneistään julkisen terveydenhuollon yksiköihin tai Kelan järjestämään kuntoutukseen.

Yksityisen terveydenhuollon käynneistä todistus taksimatkaa varten voidaan antaa vain silloin, kun asiakkaan saama hoito tai asiakkaalle tehty tutkimus on sairausvakuutuslain mukaan korvattavaa.

Lähin taksi, oman kotikunnan taksi vai vakiotaksi

Taksikeskus lähettää asiakkaalle yleensä lähimmän mahdollisen auton. Oikeus vakiotaksin käyttöön on vain sellaisilla henkilöillä, joilla on Kelan vaikeavammaisten lääkinnällisen kuntoutuksen päätös, sekä alle 16-vuotiailla yksin matkustavilla lapsilla.

Lisätietoja

Lisätietoja Kelan korvaamista matkoista saat osoitteessa www.kela.fi/matkat ja numerosta 020 692 204.

Noudatathan sairaalaan saapuessasi kutsukirjeessä mainittuja ohjeita. Lisätietoa valmistautumisesta saat sinua hoitavan yksikön henkilökunnalta.

Tutustuthan myös seuraaviin sivuihin:

 

Ennen hoitoon saapumista