Toisen asteen opiskelijoiden tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteiden arvioinnin etenemistä kuvataan tällä sivustolla Keski-Suomen hyvinvointialueella sovittujen käytänteiden mukaisesti ja yleisellä tasolla. Arviointi etenee aina yksilölliset tekijät huomioiden ja asiantuntija-arvioihin pohjautuen.
Toisen asteen opiskelijoiden tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteiden arviointi
Toisen asteen opiskelijoiden tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteiden arviointiprosessi
Arviointiprosessin tarvetta arvioidaan monitoimijaisessa yhteistyöpalaverissa. Palaverissa kartoitetaan kokonaistilannetta, suunnitellaan opintoihin ja arkeen tukitoimia sekä tehdään jatkosuunnitelma. Sosiaali- ja terveysalan ammattilainen, jolle huoli ilmaistaan tai jolla huoli nousee, toteuttaa tuen tarpeen selvityksen ja arkitoimintojen ohjauksen sekä kutsuu koolle oleelliset toimijat yhteistyöpalaveriin. Arjen ja opintojen tehostettujen tukitoimien vaikutuksia tulee seurata ennen tarkemman arviointiprosessin aloittamista.
Jos tehostetut tukitoimet eivät tuo helpotusta tilanteeseen, edetään arviointiprosessissa tarkempaan kartoitukseen. Opiskelijan oirekuvaa kartoitetaan tarkemmin DIVA-haastattelun avulla. DIVA-haastattelun voi toteuttaa kuka tahansa ADHD:hen ja DIVA-haastatteluun perehtynyt sosiaali- ja terveysalan ammattilainen. Tarvittaessa tehdään psykologin kognitiiviset tutkimukset tai psykologinen arviointi. Kerättyjen tietojen pohjalta arvioidaan, edetäänkö arviointiprosessissa seuraavaan vaiheeseen.
Kokonaisarvion ja DIVA-haastattelun pohjalta varataan tarvittaessa vastaanottoaika lääkärille diagnoosi- ja lääkitysarvioon.