Hyppää pääsisältöön

Koululaisten tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteiden arviointi

Koululaisten tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteiden arvioinnin etenemistä kuvataan tällä sivustolla Keski-Suomen hyvinvointialueella sovittujen käytänteiden mukaisesti ja yleisellä tasolla. Arviointi etenee aina yksilölliset tekijät huomioiden ja asiantuntija-arvioihin pohjautuen.

Koululaisten tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteiden arviointiprosessi

Image
Koululaisten tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteiden arviointiprosessi

 

Arviointiprosessin etenemistä arvioidaan monitoimijaisessa yhteistyöpalaverissa. Palaverissa kartoitetaan kokonaistilannetta, suunnitellaan koulunkäyntiin ja arkeen tukitoimia, tehdään jatkosuunnitelma ja ohjataan tarvittaessa muihin palveluihin lisätuen saamiseksi. Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden (LaNuPe) toimija, jolle huoli ilmaistaan tai jolla huoli nousee, toteuttaa tuen tarpeen selvityksen ja arkitoimintojen ohjauksen sekä kutsuu tarvittaessa koolle oleelliset toimijat yhteistyöpalaveriin. Huolen noustessa koulussa, ensiksi koulun tukitoimia kohdennetaan ja tarvittaessa koululta kutsutaan koolle monitoimijainen yhteistyöpalaveri. 

Psykologin konsultaatio monitoimijaisessa yhteistyöpalaverissa: Psykologi osallistuu monitoimijaiseen yhteistyöpalaveriin tuoden tilanteeseen psykologin asiantuntemuksen sekä arvioiden psykologin tutkimustarvetta. Jos koululla ei ole omaa psykologia, psykologin asiantuntemus ja tutkimustarpeen arviointi toteutetaan konsultatiivisesti.

Koulun ja kodin tehostettujen tukitoimien vaikutuksia tulee seurata noin 3-6 kuukauden ajan ennen tarkemman ADHD-kartoituksen aloittamista.

Jos tehostetut tukitoimet eivät tuo helpotusta tilanteeseen, edetään arviointiprosessissa tarkempaan kartoitukseen. Lapsen oirekuvaa kartoitetaan tarkemmin ADHD-oirekyselyiden ja kartoitushaastattelun avulla. Jos psykologi arvioi, ettei psykologin lisäselvittelyjä tarvita, voi kartoituksen toteuttaa kuka tahansa ADHD:hen perehtynyt, Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden ammattilainen. Tarvittaessa psykologi toteuttaa psykologin arvion, selvityksen tai tutkimukset. Kerättyjen tietojen pohjalta arvioidaan, edetäänkö arviointiprosessissa seuraavaan vaiheeseen. Jos lapsella tai perheellä on asiakkuus perheneuvolassa tai nuorten mielenterveys- ja päihdetyön tiimissä, voidaan ADHD-kartoitus toteuttaa myös niissä palveluissa, kutsumalla opiskeluhuollon toimijoita mukaan yhteistyöhön.

Kokonaisarvion ja ADHD-oirekyselyiden pohjalta varataan tarvittaessa vastaanottoaika lääkärille diagnoosi- ja lääkitysarvioon.