Hyppää pääsisältöön

Terveysasemien puhelinpalvelut ja chat-palvelu ovat ruuhkautuneet. Jos olet jättänyt soittopyynnön, odotathan takaisinsoittoa ennen uutta yhteydenottoa puhelimitse tai uutta chat-yhteydenottoa.

Lue lisää.

Potilasasiavastaava

Keski-Suomen hyvinvointialueen potilaiden oikeuksiin liittyvissä asioissa auttavat potilasasiavastaavat Tuija Noronen ja Päivi Puoliväli. Toiminta on määritelty laissa 739/2023; Laki potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista. Potilasasiatoiminnan vastuuhenkilönä toimii Tuija Noronen.

Potilasasiavastaavan tavoittaa numerosta p. 014 269 2600

  • Maanantaisin ja perjantaisin klo 8–12
  • Tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 11–15

Muina aikoina on käytössä puhelinvastaaja, johon voit jättää soittopyynnön ja puhelinnumerosi yhteydenottoa varten. Sähköpostiosoite: potilasasiavastaava(at)hyvaks.fi

Tapaamisista sovitaan aina erikseen. Neuvontapalvelu on maksutonta.

Potilasasiavastaava työskentelee seuraavien asioiden hyväksi:

  • Ohjaa potilasta keskustelemaan heti ongelmatilanteiden ilmetessä asianomaisen henkilön kanssa.
  • Neuvoo tarvittaessa ristiriitojen ratkaisemisessa ja mm. muistutuksen tekemisessä, mikäli muuta ratkaisua ei löydy. Mikäli potilas haluaa tuoda esiin näkemyksensä hoidon laadusta tai kohtelusta, voi hän tehdä kirjallisen muistutuksen potilaslain perusteella.
  • Toimii hyvinvointialueella potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
  • Tiedottaa potilaan asemaan ja oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä potilaslain mukaisesti. 
  • Ohjaa tarvittaessa tekemään potilasvahinkoilmoituksen.  

Potilasasiavastaava ei ota kantaa lääketieteellisiin hoitopäätöksiisi tai hoitosi toteutumiseen, ei ota kantaa, onko hoidossasi tapahtunut potilasvahinko, eikä tulkitse potilasasiakirjojesi sisältöä.

Potilaan hoitoon ja kohteluun liittyvä muistutus

Suomessa on laki potilaan asemasta ja oikeuksista, 785/1992. Laki koskee koko terveydenhuoltoa ja sosiaalihuollon laitoksissa annettavia terveydenhuollon palveluita.

Lain 10 §:n mukaan ”Terveyden- tai sairaanhoitoonsa tai siihen liittyvään kohteluun tyytymättömällä on oikeus tehdä muistutus terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Muistutukseen on annettava ratkaisu kohtuullisessa ajassa sen tekemisestä. Muistutuksen teko ei rajoita potilaan oikeutta kannella hoidostaan tai hoitoon liittyvästä kohtelustaan terveyden- tai sairaanhoitoa valvovalle viranomaiselle.” Muistutus tehdään aina ennen kantelua.

Muistutuksen käsittely

Keski-Suomen hyvinvointialueen toiminnasta tehdyn kirjallisen muistutuksen käsittelee kyseisen palveluyksikön johtaja. Muistutuksen voitte tehdä Hyvaks.fi -sivulta löytyvällä lomakkeella. Lomakkeita on myös saatavissa terveydenhuollon yksiköistä. Jos päädyt tekemään kirjallisen muistutuksen, pyydämme kirjoittamaan muistutuslomakkeen selkeällä käsialalla. Lomakkeen voi täyttää Keski-Suomen hyvinvointialueen sivuilla ja tulostaa lähettämistä varten. Muistutukseen vastataan aina kirjallisesti.

Rekisteri

Potilas- ja sosiaaliasiavastaavan rekisterin löydät tietosuojasivultamme.

Esite

Potilasasiavastaava-esite (pdf)

Etsitkö näitä