Hyppää pääsisältöön

Puhelinlinjat ovat edelleen ruuhkautuneet usealla terveysasemalla potilastietojärjestelmän hitauden vuoksi. Häiriötä selvitetään.

Lue lisää.

Tuen tarpeen selvittäminen | Nuorten mielenterveystyö

Tämä sivu on osa Nuorten mielenterveystyön hoito- ja palveluketjua.

Ajantasaista tietoa nuoren tilanteesta selvitetään keskustelemalla ja haastattelemalla nuorta sekä vanhempia. Tilanteen kartoittamiseen voi käyttää alla haastattelurunkoja tai sivun alareunassa olevia arvioinnin apuvälineitä.

Kartoitettaessa ja arvioitaessa lapsen/nuoren tilannetta selvitetään:

  • vahvuudet ja vaikeudet, oireiden alkaminen ja kesto
  • perhetilanne, kotiolosuhteet, vanhemman voimavarat
  • mahdolliset nykyiset tai aiemmat tuki- tai hoitotahot, kokemus saadusta tuesta/hoidosta: mikä auttanut, mikä ei auttanut
  • kehitys- ja taustatiedot: terveystiedot, varhaiskasvatuksen/koulunkäynnin/opiskelun tiedot, muiden mahdollisten tukitahojen tiedot
  • arjen sujuvuus ja toiminnot: mm. uni, ravitsemus, vuorokausirytmi, digitaalinen ajankäyttö, arkirutiinit, hygienia
  • lapsen/nuoren toiminta eri ympäristöissä (koti, päivähoito/koulu/opinnot, vapaa-aika, harrastukset); mikä sujuu, onnistuu / missä haasteita
  • ihmissuhteet, sosiaaliset tilanteet
  • päihteet, riippuvuudet, riskikäyttäytyminen
  • mieliala, tunnesäätely, mahdollinen itsetuhoisuus
  • kuormittuneisuutta mahdollisesti aiheuttaneet tekijät (mm. elämänmuutokset, menetykset, traumaattiset tapahtumat, kiusaaminen, väkivalta, kaltoinkohtelu, laiminlyönti, vanhempien vakava kriisi)

Tuki kouluissa ja oppilaitoksissa

Tarpeelliset tukitoimet, kuten ohjaus, neuvonta, arjen ympäristöön liittyvät muutokset ja pedagogiset tukitoimet aloitetaan perustasolla heti, kun vaikeudet havaitaan. Niiden aloittaminen ei edellytä tarkempia tutkimuksia tai diagnoosia.

Koulunkäynnin tukitoimet tulee käynnistää heti, kun tuen tarve on havaittu. Tukitoimia suunnitellaan ja toteutetaan yksilö- ja yhteisötasolla yhteistyössä kodin ja koulun sekä opiskeluhuollon että mahdollisten muiden mukana olevien ammattilaisten kanssa. Oppimisen ja koulunkäynnin tukea yksilötasolla rakennetaan tuen kolmitasoisen mallin mukaisesti. Tukitoimien onnistumisen kannalta tärkeää on hyvä vuorovaikutus ja yhteistyö kodin ja moniammatillisen verkoston välillä.

 

Toisen asteen koulutusta tarjoavat useat koulutuksen järjestäjät, joten oppilaitoksessa tarjottu tuki vaihtelee jonkin verran oppilaitoksen mukaan.

Lukiolaisella on oikeus saada erityisopetusta ja muuta tukea oppimiseensa yksilöllisten tarpeidensa mukaan. Erityisopetus lukiossa on ensisijaisesti pedagogista tukea, joka kohdistuu oppimaan oppimiseen, oman oppimistyylin löytämiseen sekä itsetunnon vahvistamiseen oppijana. Lisätietoa, ks. Oppimisen tuki ja erityisopetus lukiossa.

Ammatillisessa koulutuksessa  jokaiselle opiskelijalle tehdään suunnitelma oman osaamisen kehittämiseen (HOKS). Opiskelijalla on oikeus erityiseen tukeen, jos hän oppimisvaikeuksien, vamman, sairauden tai muun syyn vuoksi tarvitsee pitkäaikaista tai säännöllistä erityistä oppimisen ja opiskelun tukea, tutkinnon tai koulutuksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Oppilaitos voi myös järjestää opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja, joiden avulla opiskelija vahvistaa perustaitojaan. Lisätietoa, ks. Opiskelijan tuki ja hyvinvointi oppilaitoksissa.

Tuki opiskeluhuollossa

Yhteisöllisellä opiskeluhuollolla tarkoitetaan koulun toimintakulttuuria ja toimia, joilla edistetään opiskelijoiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia, vuorovaikutusta, osallisuutta, ympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta sekä esteettömyyttä.  Yhteisöllinen opiskeluhuolto on tärkeä osa koulun toimintakulttuuria ja arjen huolenpitoa, jonka avulla vahvistetaan oppilaan osallisuutta ja kokemusta kuulumisesta luokka- ja kouluyhteisöön. Yhteisöllisen työn suunnittelussa on tärkeää varmistaa myös oppilaiden ja huoltajien osallisuus.

Opiskeluhuollon palveluita ovat koulu- ja opiskeluterveydenhuolto (terveydenhoitaja ja lääkäri), kuraattori- ja psykologipalvelut. Yksilökohtaista opiskeluhuoltoa ovat näiden palveluiden tarjoama tuki yhdessä ja erikseen sekä opiskeluhuoltolain mukainen monialaisen asiantuntijaryhmän tuki. Opiskeluhuoltopalveluiden ammattilaiset osallistuvat yhteisöllisen työn suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Lisäksi Jyväskylän opiskeluterveydenhuollossa työskentelee terveydenhoitajien ja lääkäreiden lisäksi psykologeja ja psykiatrisia sairaanhoitajia. Opiskelijat ohjautuvat heille opiskeluhuollon toimijan tekemän arvion tai konsultaation perusteella. Opiskeluterveydenhuollon psykologit ja sairaanhoitajat tarjoavat kiireettömiä, lyhytkestoisia keskustelukäyntijaksoja lieviin ja keskivaikeisiin (ei komplisoituneet) mielenterveyden häiriöihin. 

Millaista tuki voi olla -sivulta löydät lisätietoa erilaisista tuen mahdollisuuksista.