Hyppää pääsisältöön
Lapset, nuoret ja perheet

Lasten ja nuorten neuropsykiatristen häiriöiden diagnosointi

Neuropsykiatrisia häiriöitä tutkitaan arvioimalla lapsen tai nuoren käyttäytymistä. Täsmällistä mittaria, laboratoriokoetta tai kuvantamistutkimusta ei ole. Vastaavia oireita voi aiheutua muistakin syistä, joten diagnosointi edellyttää aina huolellista, monialaisesti toteutettua arviointia.

Arvioon tarvitaan mahdollisimman kattavasti tietoa oireiden esiintymisestä ja toimintakyvystä eri tilanteissa sekä psyykkisestä ja fyysisestä terveydentilasta, kehityshistoriasta ja elämäntilanteesta. 

Tietoja selvitetään vanhemmilta, lapselta tai nuorelta itseltään sekä mahdollisuuksien mukaan muilta läheisiltä että varhaiskasvatuksen, koulun tai opiskelupaikan henkilökunnalta. Tarvittaessa voidaan pyytää lisätietoja myös muilta lapsen kanssa tiiviisti tekemisissä olevilta aikuisilta.

ADHD:n diagnosointi

Keski-Suomen hyvinvointialueella kouluikäisten ja opiskelijoiden ADHD-kartoitus toteutetaan joko opiskeluhuollossa tai muussa Perheiden palvelussa, jossa lapsi tai nuori on asiakkaana ja jossa hänet parhaiten tunnetaan.

Autismikirjon ja Touretten diagnosointi

Keski-Suomen hyvinvointialueella 5-18-vuotiaiden autismikirjon häiriö sekä Tourette voidaan diagnosoida perustasolla Nepsy-tiimiä tai erikoissairaanhoitoa konsultoiden. Tarvittaessa tehdään lähete erikoissairaanhoitoon. Alle 5-vuotiaiden autismikirjo ja lapsuusiän autismi diagnosoidaan erikoissairaanhoidossa, lastenneurologialla. 

Lasten ja nuorten tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteiden arviointiprosessi

Lasten ja nuorten tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteiden arvioinnin etenemistä kuvataan alla olevassa kuviossa Keski-Suomen hyvinvointialueella sovittujen käytänteiden mukaisesti ja yleisellä tasolla. Arviointi etenee aina yksilölliset tekijät huomioiden ja asiantuntija-arvioihin pohjautuen. 

Image
Lasten ja nuorten arviointiprosessi

 

Arviointiprosessin tarvetta arvioidaan monitoimijaisessa yhteistyöpalaverissa. Palaveriin kutsuttavista ammattilaisista sovitaan yhdessä perheen kanssa. Palaverissa kartoitetaan yhdessä kokonaistilannetta, suunnitellaan varhaiskasvatukseen/koulunkäyntiin/opintoihin ja arkeen tukitoimia, tehdään jatkosuunnitelma ja ohjataan tarvittaessa muihin palveluihin lisätuen saamiseksi. Tehostettujen tukitoimien vaikutuksia tulee seurata ennen tarkemman arviointiprosessin aloittamista. Prosessin jokaisessa vaiheessa arvioidaan, edetäänkö seuraavaan vaiheeseen.

Lapsen tai nuoren oirekuvaa kartoitetaan vanhemmilta ja opettajalta tarkemmin ADHD-oirekyselyiden ja kartoitushaastattelun avulla. Kartoituksen voi toteuttaa kuka tahansa ADHD:hen perehtynyt, Perheiden palveluiden ammattilainen. Tarvittaessa psykologi tekee kognitiiviset tutkimukset tai psykologisen arvioinnin. Kerättyjen tietojen pohjalta arvioidaan, edetäänkö arviointiprosessissa seuraavaan vaiheeseen. Kokonaisarvion ja ADHD-oirekyselyiden pohjalta varataan tarvittaessa vastaanottoaika lääkärille diagnoosi- ja lääkitysarvioon.

5-18-vuotiaiden lasten ja nuorten sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin arviointiprosessi

5-18-vuotiaiden lasten ja nuorten sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin arvioinnin etenemistä kuvataan alla olevassa kuviossa Keski-Suomen hyvinvointialueella sovittujen käytänteiden mukaisesti ja yleisellä tasolla. Diagnostinen arviointi etenee aina yksilölliset tekijät huomioiden ja asiantuntija-arvioihin pohjautuen. 

Image
Prosessikaavio (kuva)

Arviointiprosessin tarvetta arvioidaan monitoimijaisessa yhteistyöpalaverissa. Palaveriin kutsuttavista ammattilaisista sovitaan yhdessä perheen kanssa. Palaverissa kartoitetaan yhdessä kokonaistilannetta, suunnitellaan varhaiskasvatukseen/koulunkäyntiin/opintoihin ja arkeen tukitoimia, tehdään jatkosuunnitelma ja ohjataan tarvittaessa muihin palveluihin lisätuen saamiseksi.

Lapsen tai nuoren oirekuvaa kartoitetaan vanhemmilta ja opettajalta tarkemmin oirekyselyiden, kartoitushaastatteluiden ja havainnointimenetelmien avulla. Autismikirjon diagnosointi edellyttää psykologin tutkimuksen ja tarvittaessa toimintaterapeutin arvion. Perustasolla toimiva lääkäri hyödyntää diagnostiikan tekemisessä tarvittaessa nepsy-tiimin, nepsy-konsultaatioryhmien tai erikoissairaanhoidon asiantuntemusta 

Alle 5-vuotiaiden lasten sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin arviointiprosessi

Alle 5-vuotiaiden lasten sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin arvioinnin etenemistä kuvataan alla olevassa kuviossa Keski-Suomen hyvinvointialueella sovittujen käytänteiden mukaisesti ja yleisellä tasolla. Diagnostinen arviointi etenee aina yksilölliset tekijät huomioiden ja asiantuntija-arvioihin pohjautuen. 

Image
Prosessikaavio (kuva)

Alle 5-vuotiaiden autismikirjon häiriö diagnosoidaan erikoissairaanhoidossa, lastenneurologialla. Lähetteen erikoissairaanhoitoon tekee neuvolan tai terveysaseman lääkäri. Ennen lähetteen tekemistä, tehdään perustasolla pikkulapsiperheiden psykologin, puheterapeutin ja toimintaterapeutin arviot. Joissakin tilanteissa voidaan lähete lastenneurologialle tehdä ilman etukäteen tehtyjä tutkimuksia.