Hyppää pääsisältöön

Palvelemme vappupäivänä 1.5. sunnuntain aukioloaikojen mukaisesti. Sairaanhoitajan chat palvelee myös vappupäivänä klo 10–16.

Lue lisää.

Työtarvikkeet ja -tilat

Saat työsuhteesi alussa tarvittavat työvälineet.

Käytä työvälineitä vastuullisesti, hyvinvointialueen ohjeistuksia noudattaen. Työsopimusta solmittaessa sitoudut noudattamaan tietoturva- ja tietosuojaohjeita, keskeisiä periaatteita ovat:

  • pidät edellä mainitut esineet ja niiden käyttöoikeudet turvallisesti hallussasi
  • et luovuta työvälineitä tai niihin liittyviä käyttöoikeuksia toiselle henkilölle
  • palautat avaimet, mahdollisen turvatagin, kuvakortin ja muut mahdolliset työvälineet heti, kun niiden käyttötarve loppuu
  • ilmoitat heti, jos kadotat avaimesi, mahdollisen turvatagin, kuvakorttisi tai muita mahdollisia työvälineitäsi

Varmistathan, että lukossa olevat ovet jäävät lukkoon avaamisen jälkeen. Jokaisella on velvollisuus huolehtia ovien huolellisesta sulkemisesta ja varmistaa, että ne ovat virka-ajan jälkeen lukossa. Ilmoita häiriötilanteista aina tekniseen huoltoon.

Palauta kaikki työvälineet heti, kun et niitä tarvitse.   Muista luovuttaa mahdollinen laukku-/pukukaappi aina työsuhteen päättyessä tai työ-/virkavapaalle jäädessäsi.

Työn aloituspäivänä saat itse otettua Hyvaks-​tunnuksesi käyttöön Suomi.fi -tunnistautumisella. Lisätietoa Hyvaks-tunnusten käyttöönotosta löydät osoitteesta hyvaks.fi/tunnus.

ICT-/henkilöstöpalvelupisteen toiminta ja erityispiirteet koskien Sairaala Novaa

Novan ICT-/Henkilöstöpalvelupiste sijaitsevat samassa tilassa, lohkossa B1 (R-kioskin takana). ICT-palvelupisteestä lisätietoa alempana. Henkilöstöpalvelupiste on avoinna ma-pe klo 7.30–14.00.

Saat henkilöstöpalvelupisteeltä ensimmäisenä työpäivänäsi avaimet ja kuvakortin. Tunnistautumista varten esitä henkilöllisyystodistus avaimia ja Sairaala Novan kuvakorttia hakiessasi. Kuvakorttiin tuleva kuva otetaan tällä käynnillä. Jokainen Novassa työskentelevä työntekijä käyttää kuvallista korttiaan liikkuessaan sairaala-alueella. Tämä koskee myös yli kahden viikon sijaisia.

Henkilöstöpalvelupisteen yhteydessä toimii myös RA-piste. Jos sinulla ei ole varmennekorttia ja tarvitset sen työtehtävässäsi, voit tilata varmennekorttisi henkilöstöpalvelupisteestä. Lisätietoja varmennekortista kohdassa ”Varmennekortti sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille”.

Sairaala Novassa on linjattu turvallisuusperusteisesti, että avaimien voimassaolo alkaa työsuhteen alkaessa. Työntekijälle voidaan kuitenkin antaa avaimet, joissa ei ole kulkuoikeuksia voimassa, esim. 1 viikko aiemmin ennen työsuhteen alkua. Vaikka pukukaapin ja työvaatteiden varaus ei onnistu etukäteen, aloituspäivänä kulkuoikeudet tulevat voimaan avaimiin automaattisesti ja työntekijän tiedot siirtyvät tässä vaiheessa työvaateautomaatille ja pukukaappijärjestelmään, joka nopeuttaa hieman aloitusta.

Sairaala Novan kadonneista ja palauttamattomista avaimista laskutetaan 80 € ja mahdollisesta turvatagista 100 €.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset tarvitsevat työskennellessään varmennekortin, joka on Digi- ja väestötietoviraston (DVV) myöntämä kortti vahvaan sähköiseen tunnistautumiseen ja allekirjoittamiseen (ammattikortti). Varmennekortti on voimassa 5 vuotta kerrallaan. Väestörekisterikeskuksen varmennekortti on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöille, sosiaali- ja terveydenhuollon ja apteekkien organisaatioissa työskentelevälle muulle henkilöstölle ja tietojärjestelmäpalveluiden ylläpitoon osallistuvalle henkilöstölle. Varmennekorttia tarvitsevat käyttävät potilastietojärjestelmää ja potilastiedon arkistoa sekä käsittelevät potilaiden lääkitystietoja.

Jos sinulla ei ole vielä varmennekorttia tai varmennekorttisi on vanhenemassa:

Varmennekortin voit tilata mistä tahansa julkisesta rekisteröintipisteestä (RA-piste). Rekisteröintipisteet on listattu Polku-intraan, josta voit myös varata ajan omalle RA-pisteellesi. Huomioi, että tilataksesi varmennekortin sinun tulee todistaa henkilöllisyytesi voimassa olevalla passilla tai henkilökortilla (ajokortti ei käy).

Rekisteröintipisteet hyvinvointialueittain löydät DVV:sta, eli Digi- ja väestötietovirastosta.

Lisätietoja varmennekortista löydät myös Polku-intrasta organisaation tunnukset saatuasi.

Työtehtäviesi mukaan sinulle luovutetaan työsuhteen alussa tarvittaessa esihenkilösi tilaamat ICT-työvälineet: kannettava tietokone, mahdolliset muut ICT-tarvikkeet, kuten puhelin, kuulokkeet jne., mikäli ne ovat välttämättömiä työsi hoitamiseksi. Jos sinulla on käytössäsi henkilökohtainen työpuhelin, muista että sitä ei saa luovuttaa toiselle työntekijälle, vaan sijaisuus hoidetaan soitonsiirrolla. Mikäli olet poissa, muista jättää puhelimeesi poissaoloviesti ja purkaa se palattuasi töihin.

Hyvinvointialueen Hyvaks-verkkotunnusten ja laitteiden ongelmissa tukee ICT-asiakaspalvelu, Helpdesk. Ajantasaiset yhteystiedot ICT-tukeen löydät Polusta organisaation tunnukset saatuasi.

Ota selvää oman yksikkösi puhelinkäytännöistä. Tärkeää on tietää:

  • Miten soittaja ohjataan eteenpäin, mikäli asia ei selviä?
  • Mikä on menettelytapa esim. soittopyyntöjen suhteen?
  • Yleisimmät kysymykset.

Ota ylös tärkeimmät puhelinnumerot:

  • mahdollinen yksikön numero/numerot
  • esihenkilösi numero

ICT-/henkilöstöpalvelupiste Sairaala Novassa

ICT-palvelupisteellä, lohkossa B1 (R-kioskin takana), ICT-asiakaspalvelu luovuttaa sinulle esihenkilösi tilaamat ICT-työvälineet: kannettavan tietokoneen, puhelimen, kuulokkeet jne. Saat opastusta tarvittaessa myös muihin ICT-asioihin, kuten turvatulostuksen käyttöönottoon. Ota mukaan henkilöllisyystodistus (ajokortti käy). Uutena työntekijänä esitä ICT-palvelupisteellä varmennekorttisi, jotta rekisteröintinumerosi lisätään tunnuksiisi.

ICT-palvelupiste on avoinna ma-pe klo 7.30–14.00, suljettuna 11.30–12.00.

Saat käyttöösi pukukaapin, jos tehtävässäsi edellytetään työasun käyttämistä. Säilytä pukukaapissa aina vain välttämättömimmät tavarat, työ- ja suojavaatteet. Pukukaapit ovat lukollisia, mutta Keski-Suomen hyvinvointialue ei vastaa kadonneista tavaroista. Työsuhteen päättyessä tai yli 3 kk työvapaille jäädessäsi palauta kaikki suojavaatteet, siivoa pukukaappisi ja luovuta pukukaappi ja mahdollinen laukkukaappi.

Huolehdithan omalta osaltasi pukeutumistilan siisteydestä.

Sairaala Novan käytännöt

Sairaala Novassa käytössä on vaateautomaatti. Automaatin aktivointi tapahtuu henkilöstöpalvelupisteellä, josta saa ohjausta pukutiloihin ja työvaateautomaatille. Päiväaikaan Sakupe Oy:n työntekijä opastaa vaateautomaatilla uusia työntekijöitä suojavaatetuksen valinnassa ja automaatin käytössä. Automaatti toimii kulunvalvontatunnisteella. Kengät ja sukat tuodaan itse. Pesulasta tulleet löytötavarat toimitetaan henkilöstöpalvelupisteeseen.

Pukutilat sijaitsevat henkilökunnan alueella, josta voit varata pukukaapin opastenäytöllä näkyvistä pukuhuoneista. Opastekartassa näkyy vihreällä missä pukutilassa on vapaata. Mene pukutilaan ja näytä kaappirivin päässä olevaan lukijaan kulunvalvontatunnistettasi. Näytössä näkyy kaapin numero, joka varattu sinulle ja ovi on auki 30 sekuntia - paina kevyesti oven leveimmästä kohdasta ja ovi aukeaa. Kaappi menee lukkoon painamalla oven kiinni. Sulje kaapin ovi huolellisesti. Sama pukukaappi on käytössäsi, kunnes luovutat sen lukijasta painamalla kohtaa ”luovuta lokero”.

Henkilöstön pysäköintimahdollisuudet vaihtelevat työsijainnin mukaan. Ajantasaisimman tiedon oman yksikkösi pysäköintimahdollisuuksista saat omalta esihenkilöltäsi tai toimipaikkasi palvelupisteeltä. Alla lueteltu eri yksiköiden työmatkoihin ja pysäköintiin vaikuttavia toimia:

Sairaala Nova

Pyöräilijöille on järjestetty lukitut pyöräkatokset molempien Novan sisäänkäyntien yhteyteen. Pyöräparkit toimivat Novan kulunvalvontatunnisteella. Lukittujen katosten lisäksi sairaala-alueella on myös ulkopyöräparkkeja.  Sähköpyörien akkujen säilytykseen on osoitettu lukittavat kaapit.

Linja-autolla saapuessa bussipysäkit sijaitsevat Sairaala Novan välittömässä läheisyydessä Hoitajantiellä. Jyväskylän paikallisliikenteen sekä useat pitkän matkan linja-autot pysähtyvät näillä pysäkeillä. Lisätietoa ja aikataulut löytyvät liikennöitsijöiden omilta verkkosivuilta.

Omalla autolla saapuessa Sairaala Novan henkilöstöä palvelee pysäköintiasioissa Jyväs-Parkki. Pysäköinti toteutuu kolmella eri alueella: Pysäköintitalot P-Nova ja P-Sairaala sekä ulkoalue (sis. ylivirtausalue). Pysäköintialueen kartan löydät saapuminen Sairaala Novaan -sivulta. Kaikki sopimuspysäköinnit ovat lähtökohtaisesti kuukausivelotteisia. Mikäli haluat ulkoalueen aikavelotteisen sopimustuotteen, ilmoita siitä pysäköintipaikkaa varatessasi. Kaikilla alueilla pysäköidään omassa henkilökohtaisessa älypuhelimessa toimivaa Moovy-sovellusta käyttäen.

Kun tarvitset pysäköintipaikan, ole yhteydessä suoraan palvelu@jyvas-parkki.fi. Sähköpostissa tulee ilmoittaa seuraavat tiedot: puhelinnumero (siviilipuhelin) johon Moovy-sovellus on ladattu valmiiksi, haluttu sopimustuote, mistä alkaen paikkaa tarvitsee. Mikäli pysäköintipaikat ovat täynnä, saat viestin, että tietosi on laitettu jonoon ja Jyväs-Parkki ottaa sinuun yhteyttä sähköpostitse, kun paikka vapautuu. Pysäköinti on maksullista. Sopimustuotteiden hinnasto henkilökunnalle:

  • P-Nova 46,75 €/kk
  • P-Sairaala 40,91 €/kk
  • Ulkoalueen kiinteähintainen 35,06 €/kk
  • Ulkoalueen käytön mukainen 11,69 €/kk + 0,18 €/h 
  • Ulkoalueiden pysäköintilupa 105,19 €/3 kk (jos ei älypuhelinta/maksukorttia Moovyn käyttämiseen)
  • P-Länsiväylä 35,06 €/kk

Kaikki hinnat sisältävät alv: 24 %.

Huomioi, että pysäköinnin irtisanomisaika on 1 kk. Sopimus päättyy irtisanomishetkeä seuraavan täyden kuun lopussa. Sopimuspysäköinnin irtisanot Moovy-sovelluksen kautta.

Mikäli tarvitset avaimen ulkoalueen lämpöpistokerasiaan, ole yhteydessä Sairaala Novan henkilöstöpalvelupisteeseen.