Hyppää pääsisältöön
Polku metsässä.

Tuen tarpeen selvittäminen | Lasten mielenterveystyö

Tämä sivu on osa Lasten mielenterveystyön hoito- ja palveluketjua.

Ajantasaista tietoa lapsen tilanteesta selvitetään keskustelemalla ja haastattelemalla lasta sekä vanhempia. Tilanteen kartoittamiseen voi käyttää alla haastattelurunkoja tai sivun alareunassa olevia arvioinnin apuvälineitä.

Kartoitettaessa ja arvioitaessa lapsen tilannetta selvitetään:

  • Vahvuudet ja vaikeudet, oireiden alkaminen ja kesto
  • Perhetilanne, kotiolosuhteet, vanhemman voimavarat
  • Mahdolliset nykyiset tai aiemmat tuki- tai hoitotahot, kokemus saadusta tuesta/hoidosta: mikä auttanut, mikä ei auttanut
  • Kehitys- ja taustatiedot: terveystiedot, varhaiskasvatuksen/koulunkäynnin/opiskelun tiedot, muiden mahdollisten tukitahojen tiedot
  • Arjen sujuvuus ja toiminnot: mm. uni, ravitsemus, vuorokausirytmi, digitaalinen ajankäyttö, arkirutiinit, hygienia
  • Lapsen/nuoren toiminta eri ympäristöissä (koti, päivähoito/koulu/opinnot, vapaa-aika, harrastukset); mikä sujuu, onnistuu / missä haasteita
  • Ihmissuhteet, sosiaaliset tilanteet
  • Päihteet, riippuvuudet, riskikäyttäytyminen
  • Mieliala, tunnesäätely, mahdollinen itsetuhoisuus
  • Kuormittuneisuutta mahdollisesti aiheuttaneet tekijät (mm. elämänmuutokset, menetykset, traumaattiset tapahtumat, kiusaaminen, väkivalta, kaltoinkohtelu, laiminlyönti, vanhempien vakava kriisi)

Tarpeelliset tukitoimet, kuten ohjaus, neuvonta, arjen ympäristöön liittyvät muutokset ja pedagogiset tukitoimet aloitetaan perustasolla heti, kun vaikeudet havaitaan. Niiden aloittaminen ei edellytä tarkempia tutkimuksia tai diagnoosia.

Tuki varhaiskasvatuksessa

Tuen tarpeen havaitsemisessa ja suunnittelussa huomioidaan sekä vanhempien että kasvatushenkilöstön havainnot. Yhteistyössä voidaan tunnistaa lapsen vahvuudet ja kehitystarpeet, jotta tuki olisi mahdollisimman tehokasta ja lapsen edun mukaista.

Jokaisella lapsella on oikeus saada riittävästi tukea varhaiskasvatuksessa. Oikea-aikaisella ja yksilöllisellä tuella voidaan edistää lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Lapsen tarpeisiin vastaavaa tukea rakennetaan varhaiskasvatuksessa kolmitasoisen tuen mallin mukaisesti. Tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Varhaiskasvatus tekee monialaista yhteistyötä ja kutsuu tarvittaessa tukitoimien suunnitteluun mukaan muita ammattilaisia.

 

Tuki kouluissa ja oppilaitoksissa

Koulunkäynnin tukitoimet tulee käynnistää heti, kun tuen tarve on havaittu. Tukitoimia suunnitellaan ja toteutetaan yksilö- ja yhteisötasolla yhteistyössä kodin ja koulun sekä opiskeluhuollon että mahdollisten muiden mukana olevien ammattilaisten kanssa. Oppimisen ja koulunkäynnin tukea yksilötasolla rakennetaan tuen kolmitasoisen mallin mukaisesti. Tukitoimien onnistumisen kannalta tärkeää on hyvä vuorovaikutus ja yhteistyö kodin ja moniammatillisen verkoston välillä.

Tuki lastenneuvolassa

Lastenneuvolan tehtävänä on edistää alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä terveyttä ja hyvinvointia sekä kaventaa perheiden välisiä terveyseroja. Lastenneuvolassa seurataan ja edistetään lapsen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kasvua ja kehitystä sekä tuetaan vanhempien vanhemmuutta mm. turvallisessa, lapsilähtöisessä kasvatuksessa ja lapsen hyvässä huolenpidossa sekä parisuhteen hoitamisessa. Neuvolassa pyritään havaitsemaan lapsiperheiden erityisen tuen tarpeet mahdollisimman varhain ja järjestämään tarkoituksenmukainen tuki ja apu.

Tuki pikkulapsiperheiden psykologipalveluissa

Pikkulapsiperheiden psykologi palvelee äitiysneuvolan asiakkaita sekä 0–5-vuotiaita lapsia ja heidän perheitään. Voit olla yhteydessä psykologiin, kun sinua askarruttaa vanhemmuuteen, omaan jaksamiseen vanhempana, lapsen kehitykseen tai kasvatukseen liittyvät asiat.  Pikkulapsipsykologille voi ohjautua joko neuvolan terveydenhoitajan kautta tai suoralla yhteydenotolla. Lähetettä ei tarvita ja palvelu on maksutonta.

Tuki opiskeluhuollossa

Yhteisöllisellä opiskeluhuollolla tarkoitetaan koulun toimintakulttuuria ja toimia, joilla edistetään opiskelijoiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia, vuorovaikutusta, osallisuutta, ympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta sekä esteettömyyttä.  Yhteisöllinen opiskeluhuolto on tärkeä osa koulun toimintakulttuuria ja arjen huolenpitoa, jonka avulla vahvistetaan oppilaan osallisuutta ja kokemusta kuulumisesta luokka- ja kouluyhteisöön. Yhteisöllisen työn suunnittelussa on tärkeää varmistaa myös oppilaiden ja huoltajien osallisuus.

Opiskeluhuollon palveluita ovat esiopetuksessa terveydenhoitolain mukaiset neuvolapalvelut ja perusopetuksessa kouluterveydenhuolto (terveydenhoitaja ja lääkäri), kuraattori- ja psykologipalvelut.  Yksilökohtaista opiskeluhuoltoa ovat näiden palveluiden tarjoama tuki yhdessä ja erikseen sekä opiskeluhuoltolain mukainen monialaisen asiantuntijaryhmän tuki. Opiskeluhuoltopalveluiden ammattilaiset osallistuvat yhteisöllisen työn suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Millaista tuki voi olla -sivulta löydät lisätietoa erilaisista tuen mahdollisuuksista.