Hyppää pääsisältöön

Palvelemme kesäaikaan osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso mahdolliset poikkeusaukioloajat täältä.

Sairaanhoitajien chat-palveluiden virka-ajan ulkopuoliset aukioloajat laajenevat 12.2.2024 alkaen

8.2.2024

Uudet aukioloajat palvelevat Keski-Suomen hyvinvointialueen asukkaita 12.2.2024 alkaen arkisin kello 8–20 ja viikonloppuisin ja arkipyhinä kello 10–16.

Chat palvelut eivät koske terveyspalveluidensa ulkoistaneita kuntia Kinnulaa ja Jämsää. Kinnulan palvelut tuottaa Terveystalo ja Jämsän Pihlajalinna.

Chat keskusteluun pääset omaks.fi-palvelun kautta. Chatin kautta ammattilainen voi ottaa kantaa ja arvioida tarvitseeko kertomasi/ilmoittamasi oire tai vaiva hoitoa tai hoitoon ohjausta esimerkiksi ajanvarausta lääkärille tai muulle terveydenhuollon ammattilaiselle. Sairaanhoitajalla on mahdollisuus myös chat-keskustelun aikana olla yhteydessä lääkäriin, jolloin tarvitsemasi apu voi selvitä jo chat yhteyden aikana. Chat palvelu on kaikille maksuton.

Mikäli asiakkaalle varataan chat-palvelussa normaali vastaanottoaika ammattilaiselle, yli 18-vuotiaalta asiakasta peritään asiakasmaksuhinnaston mukainen maksu. Jos asiakkaalle varataan esimerkiksi lääkärille tai terapeutille videovastaanottoaika, maksu on puolet asiakasmaksuhinnaston mukaisista maksuista.

Chat-palvelun kautta yhteydenotto on nopeampaa kuin puhelimitse

Sairaanhoitajien chat-palvelussa palvellaan Keski-Suomen hyvinvointialueen asukkaita, kuten terveysasemien puhelinpalvelussakin. Yhteydensaanti chatiin on nopeampaa kuin asiointi puhelinpalvelun kautta. Lisäksi chat-palveluun voi olla yhteydessä myös iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä.

Chat-keskustelun voi aloittaa chatbotin kanssa tai suoraan ammattilaisen kanssa. Keskustelu alkaa aina anonyyminä mutta silloin, kun keskustelu johtaa hoidollisiin toimenpiteisiin, palveluun vaaditaan joko pankki- tai mobiilitunnistautuminen.  Tunnistautua voi myös varmennekortin avulla.

Chatissa viestintä asiakkaan kanssa tapahtuu kirjoittamalla ja tarvittaessa voidaan avata myös videokamerat, jolloin ammattilainen saa puhe- ja näköyhteyden asiakkaaseen. Chatin kautta voidaan lähettää puolin ja toisin erilaisia kirjallisia ohjeita, ohjevideoita ja valokuvia.