Hyppää pääsisältöön
Nainen pitää vauvaa sylissä ja asioi verkkopalvelussa tabletilla

Uutinen

Ota helposti yhteyttä puheterapeuttiin tai perheiden ja nuorten palveluihin – hyvinvointialueen digipalvelussa uusia kiireettömiä yhteydenottokanavia

12.6.2025

Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalvelussa on nyt mahdollista jättää kiireetön yhteydenottopyyntö puheterapeutille tai perheiden ja nuorten palveluiden ammattilaisille.

Yhteydenottopyynnön voi jättää hyvinvointialueen mobiilisovelluksessa tai digiasioinnin selainversiossa, johon pääset hyvaks.fi/asioi-verkossa-sivulta. Digiasiointiin tulee tunnistautua pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Yhteydenottopyynnön voi jättää milloin vain, itselle parhaiten sopivaan aikaan. Ammattilainen vastaa yhteydenottoon 1–5 arkipäivän kuluessa.

– Ammattilaisen kanssa voi keskustella helposti ja luottamuksellisesti. Palvelu on maksutonta kaikille keskisuomalaisille perheille ja nuorille, kertoo palvelupäällikkö Sari Nurmivaara Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisesta sosiaali- ja terveyskeskuksesta.

– Tarkoituksena on tarjota matalan kynnyksen palvelua. Viestin jättäminen ei ole sidoksissa esimerkiksi puhelinaikoihin, jotka ovat rajalliset. Nyt asiakas voi jättää viestin itselleen sopivaan aikaan, sanoo puheterapian palveluvastaava Mari Simpanen.

Neuvontaa puheterapeutilta verkossa ilman vastaanotolla käyntiä

Puheterapiaan ollaan yhteydessä, jos lapsella, nuorella tai aikuisella on vaikeuksia puheen tuotossa ja/tai ymmärtämisessä tai vaikeuksia syömisen tai nielemisen kanssa. Uuden yhteydenottokanavan ajatuksena on, että joihinkin pulmiin asiakkaat saattaisivat saada vastauksen jo verkkoasioinnin kautta.

– Neuvonta sekä tarvittavien materiaalien jakamien onnistuu hyvin verkkoasioinnissa eikä vaadi vastaanotolla käymistä. Mikäli yhteydenoton perusteella todetaan, että käynti puheterapeutin vastaanotolla on tarpeen, lähdetään myös sitä edistämään, kertoo Simpanen.

Aikojen perumiseen viestikanava ei ole käytössä, vaan jo sovitut vastaanottoajat tulee aina perua suoraan omalle puheterapeutille, joiden yhteystiedot löytyvät verkkosivuiltamme hyvaks.fi/palvelumme/puheterapia.

Perheiden ja nuorten palveluiden ammattilaiset tarjoavat tukea, ohjausta ja neuvontaa

Voit olla yhteydessä perheiden palveluiden ammattilaiseen, jos tarvitset tukea, ohjausta ja neuvontaa lapsiperheiden erilaisissa elämäntilanteissa. Yhdessä asiantuntijan kanssa voit pohtia lapsiperheiden arkeen liittyviä asioita ja sopivia tukitoimia. Asiantuntija antaa vinkkejä arjessa jaksamisen tueksi sekä ohjaa oikeanlaisen avun piiriin.

Nuorten palveluiden ammattilaiseen voit olla yhteydessä, jos tarvitset ohjausta ja neuvontaa nuorten erilaisiin elämäntilanteisiin liittyen. Nuorten palveluiden kiireetön yhteydenottolinja palvelee kaikkia keskisuomalaisia 13–29-vuotiaita nuoria. Myös nuorten vanhemmat ovat tervetulleita keskustelemaan nuoruuteen liittyvistä kysymyksistä ja arjen haasteista.