Hyppää pääsisältöön
Tyytyväinen asiakas suunterveydenhuollon palveluissa Keski-Suomen hyvinvointialueella.

Uutinen

Keski-Suomen hyvinvointialueen asiakastyytyväisyys lähes erinomaisella tasolla

15.4.2025

Keski-Suomen hyvinvointialueen asiakastyytyväisyyttä mittaava suositteluindeksi oli tasolla 68 eli lähes erinomainen 1.1.-31.3.2025 välisenä aikana. 91 % vastanneista asiakkaista koki asioinnin helpoksi hyvinvointialueen palveluissa.

Hyvinvointialueen saama asiakaspalautteiden määrä vuoden 2025 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana oli yli kaksinkertainen koko vuoden 2024 palautemäärään verrattuna. Palautteiden suurta määrää (16 744 kappaletta) siivitti uusi, koko hyvinvointialueen kattava asiakaspalautejärjestelmä. Eniten palautetta kertyi terveydenhuollon palveluista, mutta myös aikuisten sosiaalipalveluiden, ikääntyneiden ja vammaisten sekä lasten, nuorten ja perheiden palveluiden palautemäärät ovat tasaisesti kasvaneet alkuvuoden aikana. 

Asiakastyytyväisyyttä mittaava NPS (Net Promoter Score) eli suositteluindeksi oli koko hyvinvointialueella 68, eli lähes erinomainen (NPS yli 70 on erinomainen). 91 % vastanneista asiakkaista koki asioinnin helpoksi hyvinvointialueen palveluissa. Palveluissa asioineet asiakkaat kokivat saaneensa turvallista ja oikea-aikaista palvelua ja hoitoa. Vastaajista 91 prosenttia koki saavansa apua silloin, kun sitä tarvitsi. 93 prosenttia koki olonsa turvalliseksi hoidon tai palvelun aikana ja 91 prosenttia koki, että saatu hoito tai palvelu oli heille hyödyllistä. 

-Olemme erittäin iloisia tuloksista. Suositteluindeksi oli lähes erinomaisella tasolla koko hyvinvointialueella. Suun terveydenhuollossa, terveysasemilla, kuntoutuksessa, Sairaala Novan osastoilla sekä operatiivisella ja konservatiivisella palvelualueella suositteluindeksi oli yli 70, eli erinomaisella tasolla. Kiitokset kuuluvat koko henkilöstöllemme, kertoo asiakaspalauteprojektissa työskentelevä Mari Rantamäki Keski-Suomen hyvinvointialueelta.

Vaikka saatu palaute on pääosin myönteistä, asiakkaiden antamat kehittämisehdotukset ovat merkittäviä toiminnan kehittämisessä ja ne huomioidaan ja toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. Saatu asiakaspalaute johdetaan palveluiden ja toiminnan kehittämiseen.

-Alkuvuoden palautteiden pohjalta palveluissamme on tehty useita konkreettisia kehittämistoimia. Esimerkkeinä näistä ovat tehdyt muutokset hyvinvointialueen verkkosivujen sisältöihin, Sairaala Novan opasteisiin ja avosairaanhoidon puhelinpalvelun takaisinsoittopalveluun, kertoo asiakaspalauteprojektissa työskentelevä Miina-Maria Kivelä Keski-Suomen hyvinvointialueelta.

Asiakaspalautetta kerätään verkkosivujen kautta, tekstiviesteillä, ammattilaisten mobiililaitteella, QR-koodilla ja paperilomakkeilla. 

Tekstiviestikysely terveydenhuollon palveluissa asioineille

Palveluissa asioineille asiakkaille lähtee satunnaisotannalla tekstiviesti, joka sisältää linkin palautekyselyyn. Tekstiviestin lähettäjänä on HYVAKS. Linkin avaaminen on turvallista ja palautekyselyyn vastaaminen asiakkaalle maksutonta. Sosiaalihuollon asiakkailta sekä lapsilta ja nuorilta palautetta kerätään osana palvelutapahtumia ammattilaisten toimesta. Tulevaisuudessa tavoitteena on saada aikuisten sosiaalipalveluihin tekstiviestikyselyt asiakastietojärjestelmän uudistuessa.

- Palautteet antavat meille arvokasta tietoa toimintamme kehittämiseen. Haluamme lämpimästi kiittää jokaista tähän mennessä palautetta antanutta asiakasta, asukasta ja läheistä, jatkaa Rantamäki.

Lue lisää

Blogikirjoitus 15.4.2025, Mari Rantamäki ja Miina-Mari Kivelä,  Asiakaspalautteet osaksi tiedolla johtamista

Lisätietoja

  • Mari Rantamäki, asiantuntija, tietojohtaminen, asiakaskokemus ja -palaute, p. 050-3118609, mari.e.rantamaki@hyvaks.fi
  • Miina-Maria Kivelä, projektityöntekijä, tietojohtaminen, asiakaskokemus ja -palaute, p. 050-4547873, miina-maria.kivela@hyvaks.fi
  • Jaana Peltokoski, palvelupäällikkö, tietojohtaminen, asiakaskokemus ja -palaute, p. 0400-289107, jaana.peltokoski@hyvaks.fi

    Tiedotetta muokattu 15.4.2025 kello 13.32. Mari Rantamäen sitaatin NPS-luku korjattu, oikea on 70.