

Uutinen
Hoitotarvikejakelua tehostetaan ja tuodaan asiakasta lähemmäksi
13.6.2025
Keski-Suomen hyvinvointialue parantaa hoitotarvikkeiden jakelua muuttamalla toimintaa sujuvammaksi, asiakaslähtöisemmäksi ja taloudellisesti kestävämmäksi.
Uudistuksen tavoitteena on helpottaa asiakkaan arkea, lyhentää toimitusaikoja ja karsia tarpeettomia välikäsiä.
Jatkossa hoitotarvikkeet toimitetaan suoraan logistiikkakeskuksesta asiakkaan valitsemaan noutopisteeseen
Keski-Suomen hyvinvointialueen asiakkaille päätöksin myönnettyjen hoitotarvikkeiden jakelun laatua parannetaan ja tuodaan asiakasta lähemmäksi. Nykyisellään tarvikkeiden jakelua on tehty monen eri väliportaan kautta, mikä on moninkertaistanut työvaiheita ja pidentänyt turhaan toimitusaikoja. Jatkossa kaikki hoitotarvikkeet toimitetaan suoraan hyvinvointialueen logistiikkakeskuksesta asiakkaan valitsemaan noutopisteeseen. Asiakas tilaa tarvikkeet itse Palse.fi-palvelusta ja valitsee itselleen sopivimman noutopaikan, joka voi olla Postin noutolokerikko tai terveysasemalla sijaitseva noutolokerikko. Tällä muutoksella noutopisteet tuodaan asiakasta lähemmäksi eikä toimitus ole sidottu terveysaseman aukioloaikoihin.
Uudella toimintamallilla on sekä taloudellisia että toiminnallisia hyötyjä
Hyvinvointialueen taloudellisesta näkökulmasta muutoksella haetaan myös kustannussäästöjä. Jatkossa hoitotarvikkeiden palvelupisteille ei enää investoida varastopääomaa vaan toimitukset toimitetaan suoraan asiakkaille keskitetyltä logistiikkakeskukselta. Kustannussäästöä syntyy myös siitä, että toimitukset tehdään asiakastilauksen tarpeen mukaisesti. Näin pystytään ehkäisemään vanhentuvaa materiaalin määrää ja tuotteet saadaan tehokkaampaan käyttöön. Samalla hoitotarvikejakelusta puretaan päällekkäisiä työvaiheita. Tämä puolestaan helpottaa sekä asiakkaan asiointia että ammattilaisen työtä.
Asiakaspalvelua sujuvoitetaan ja hoitotarvikepalvelun palvelupisteiden määrää vähennetään syksystä 2025 alkaen
Syksystä 2025 alkaen hoitotarvikepalvelun fyysisiä toimipisteitä tullaan vähentämään, joka mahdollistuu sujuvamman asiakaspalvelun myötä. Syksyllä tilaukset voi tehdä kuten nytkin Palse.fi portaalin kautta tai vaihtoehtoisesti myös puhelimitse, mikäli netin käyttö ei ole asiakkaalle mahdollista. Puhelintilauksia varten perustetaan koko Keski-Suomen kattava keskitetty puhelinpalvelu, joka palvelee asiakkaita joka arkipäivä. Aiemmin puhelinpalvelu on ollut käytössä vain osassa aluetta ja rajoitetusti. Tarkemmat tiedot muutoksista ja niiden aikatauluista julkaistaan elokuussa ja asiasta tiedotetaan erikseen.
Logistiikkakeskuksella ei ole asiakkaiden noutopistettä ja sieltä ei saa tuotteita suoraan noutamalla.
Ulkoistettujen palveluntuottajien tulee tehdä oma sopimus Postin kanssa suoratoimituksista. Muutoin toimitukset ohjautuvat joko terveysasemien tai Postin noutolokerikkoihin noudettavaksi.
Keuhkopoliklinikan tuotteet siirretään syksyn aikana keskitettyyn hoitotarvikejakeluun
Syksyn aikana myös keuhkopoliklinikan hoitotarvikkeet siirtyvät keskitettyyn hoitotarvikejakelun piiriin. Tämä tarkoittaa, että tuotteet toimitetaan asiakkaalle kotijakeluna, mikäli siihen on tehty myönteinen päätös. Muut keuhkopoliklinikan tuotteet toimitetaan asiakkaan valitsemaan lähimpään noutolokerikkoon Postin, terveysaseman tai Novan noutolokerikkoon.
Asiasta tiedotettiin edellisen kerran 16.4.2025: https://www.hyvaks.fi/uutiset/hoitotarvikkeita-jatkossa-myos-postin-noutopisteisiin