Hyppää pääsisältöön

Kuormitustekijöiden tunnistaminen – lasten ja nuorten neuropsykiatriset vaikeudet

Lapsen ja nuoren kuormitusherkkyys

Lapset ja nuoret, joilla on neuropsykiatrisia vaikeuksia kuormittuvat usein muita lapsia herkemmin. Monien ristiriitaisten tai haastavien tilanteiden taustalla onkin usein lapsen kokema kuormitus. 

Lapsen ja nuoren kuormitustekijöiden tunnistaminen toimii neuropsykiatristen vaikeuksien tukimuotojen rakentamisen lähtökohtana. Kun aikuinen ymmärtää lapsen/nuoren vaikeusien taustalla olevia kuormitustekijöitä, on hänen helpompi tulkita lapsen/nuoren käyttäytymistä, välttää virhetulkintoja ja luoda sopivia tukikeinoja.

Lapsen tai nuoren kuormitusta voivat aiheuttaa esimerkiksi:

  • Äänet, hajut, tuntemukset, valo    
  • Ympärillä olevat useat eri tapahtumat        
  • Väsymys, nälkä, fyysinen passiivisuus
  • Epäselvät ruokailu- ja unirytmit
  • Oppimiseen ja hahmottamiseen liittyvät haasteet
  • Ennakoinnin ja strukturoinnin puute
  • Epäselvät käyttäytymisodotukset
  • Epäselvät ohjeet tai ristiriitainen viestintä
  • Sosiaalinen kuormitus tai sosiaalisten tilanteiden pelot
  • Haasteet ihmissuhteissa (mm. riidat, ulkopuolisuuden tunne, yksinäisyys)
  • Ympäristöstä tuleva negatiivinen palaute omalle toiminnalle
  • Uudet ympäristöt, tilanteet, ihmiset
  • Muutokset ja yllätykset
  • Kiireen tuntu

Kuormittava nykyaika

Monet nyky-yhteiskunnan ilmiöt voivat aiheuttaa kenelle tahansa, niin lapselle kuin aikuisellekin, erilaisia kuormitusoireita. Valtava viriketulva haastaa tarkkaavuutta ja toiminnanohjausta sekä vaikuttaa mielen hyvinvointiin. Nykyajan kiireinen ja tehokkuutta korostava arki kaikkine virikkeineen altistavat erityisesti lasten ja nuorten kehittyviä aivoja kuormittumiselle.

Nykyajan ilmiöt, jotka esimerkiksi voivat aiheuttaa lapselle kuormitusta:

  • Suorituskeskeinen ilmapiiri
  • Kiire ja rauhattomuus
  • Itseohjautuvuuden vaatimukset
  • Digilaitteiden tuoma ärsyke- ja informaatiotulva
  • Runsas älylaitteiden käyttö
  • Sosiaalisen median koukuttavuus
  • Isot yhtenäiskoulut ja päiväkodit
  • Isot luokka- ja ryhmäkoot
  • Avoimet oppimisympäristöt
  • Vanhempien kuormittuneisuus
  • Vanhemman läsnäolon ja kohtaamisen vähäisyys

Lasta kuormittavien tekijöiden tunnistaminen on tärkeää, jotta voidaan pohtia, miten kuormitusta voi säädellä. Kuormituksen säätelystä voit lukea lisää Mielenterveystalon nepsy-lasten omahoito-ohjelmasta.

Vanhempi ja ammattilainen, kannattaa myös tutustua: Oppaita aiheesta stressi ja aivot | Turun yliopisto 

 

Paluu lasten ja nuorten neuropsykiatristen vaikeuksien hoito- ja palveluketjun etusivulle.