Hyppää pääsisältöön
Tilannekeskuksen projektipäällikkö Joni Lehtonen

Uutinen

Yhdessä asiakkaan parhaaksi

1.12.2025

Lokakuussa perustettu sosiaali- ja terveyspalveluiden tilannekeskus on uusi toimintamalli, jossa eri alojen ammattilaiset työskentelevät ensimmäistä kertaa saman katon alla keskisuomalaisten parhaaksi.

-Me haluamme katsoa asioita asiakkaan näkökulmasta, ei organisaatiorajojen. Tilannekeskus kokoaa yhteen ensihoidon kenttäjohtajat, kotisairaalan Kohta-yksikön, sosiaali- ja kriisipäivystyksen, turvapuhelinkeskuksen sekä tilannekeskuspäivystäjät. He muodostavat sen ydinryhmän, joka pyörittää toimintaa ympäri vuorokauden, tilannekeskuksen projektipäällikkö Joni Lehtonen kertoo. 
 

Yhteinen tavoite yhdistää osaajat

Tilannekeskuksen idea on yksinkertainen, mutta vaikutuksiltaan merkittävä: yhdistämällä sosiaali- ja terveydenhuollon liikkuvat palvelut voidaan reagoida nopeammin ja ohjata apu sinne, missä sitä todella tarvitaan.

-Jos esimerkiksi turvapuhelin hälyttää, mutta ensihoidon yksikkö on kaukana, voidaan lähettää lähin käytettävissä oleva yksikkö riippumatta siitä, kuuluuko se sosiaalipalveluihin vai terveydenhuoltoon. Näin asiakkaan ei tarvitse odottaa apua turhaan.

Luottamus näkyy arjen työssä


Tilannekeskuksessa työskentelee noin 10-12 ammattilaista työvuorossa, ja toiminta perustuu vahvasti hyvinvointialueen arvoihin: kunnioitukseen, vastuullisuuteen, yhteistyöhön ja avoimuuteen.

-Luottamus näkyy, kun hyvinvointialueen asukkaan asioita käsitellään, hänelle pyritään järjestämään tarkoituksenmukaisin palvelu. Samalla tuetaan myös muita ammattilaisia. Esimerkiksi ilta- tai yövuorossa työskentelevä työntekijä saa tilannekeskuksesta kollegiaalista tukea, jos oma ohjeistus ei riitä, Joni Lehtonen kertoo.
 

Apu oikeaan aikaan ja paikkaan

Tilannekeskuksen perustaminen lisää paitsi yhteistyötä, myös kustannusvaikuttavuutta. Kun asiakkaat ohjataan heti oikeaan palveluun, voidaan välttää päällekkäisiä käyntejä ja vapauttaa resursseja kiireellisempiin tehtäviin.

-Meidän tavoitteenamme on lyhentää hoitoketjuja ja helpottaa asiakkaan polkua palveluissa. Samalla pystymme käyttämään resursseja fiksummin ja tukemaan koko hyvinvointialueen toimintaa, Joni Lehtonen tiivistää.

Uutta rakennetaan yhdessä

Vaikka toiminta on vasta alkanut, yhteishenki on Lehtosen mukaan hyvä ja oppimisen tahto vahva.

-Tämä on muutos, joka vie aikaa, mutta ihmiset ovat muovautuvia. Meillä on paljon huippuammattilaisia, ja nyt heidän osaamisensa tuodaan yhteen. Jokainen oppii toisiltaan.

Joni Lehtonen näkee tulevaisuuden valoisana. Hän toteaa, että nyt on rakennettu pohja, jolle on hyvä jatkaa.