Uutinen
Tilannekeskus tiivistää moniammatillista yhteistyötä kiireettömien tehtävien hoidossa
9.4.2025
Keski-Suomen hyvinvointialueen uuden sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekeskuksen toiminnan ensimmäinen vaihe käynnistyy 5.5.2025 Pihtiputaalla, Viitasaarella, Kinnulassa, Karstulassa ja Kannonkoskella.
Mukana toiminnassa ovat ensihoitopalvelu ja kenttäjohto, turvapuhelinkeskus sekä sosiaali- ja kriisipäivystys.
Koko Keski-Suomen hyvinvointialueen kattava sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekeskus toiminta käynnistyy koko laajuudessaan lokakuussa, jolloin tilannekeskukselle suunnitellut yhteiset tilat saadaan käyttöön. Lokakuussa toimintaan tulee mukaan myös kotisairaalan Kohta yksikkö, joka on erikoistunut ikääntyvien äkillisiin terveysongelmiin. Asiakkaat ja potilaat eivät ole yhteydessä tilannekeskukseen.
Ensimmäisessä vaiheessa käynnistyy 5.5.2025
Toukokuussa alkavassa tilannekeskuksen ensimmäisessä vaiheessa keskitytään pelkästään turvapuhelinhälytysten hoitoon ja kaatumistilanteisiin.
- Käytännössä yhteistyö tarkoittaisi sitä, että mikäli turvapuhelinkeskuksessa todetaan, että turva-auttaja ei pääse tunnin sisällä asiakkaan luokse, turvapuhelinkeskuksesta pyydetään virka-apua kenttäjohdolta. Tämän jälkeen kenttäjohto arvioi ensihoidon tilannekuvan perusteella, onko virka-apua mahdollista järjestää. Eli liikkuuko ensihoito esimerkiksi apua tarvitsevan lähettyvillä ja onko heillä mahdollista suorittaa tehtävä. On tärkeää, että ensihoitopalvelun perustehtävä eli kiireellinen hoito ei tästä häiriinny, toteaa projektipäällikkö Joni Lehtonen.
Ensimmäisen vaiheen tavoitteena on parantaa erityisesti turvapuhelinhälytysten tavoitettavuutta Keski-Suomen pohjoisosissa ja sitä, että asiakkaat saavat oikeanlaista apua mahdollisimman nopeasti.
Lokakuussa sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekeskus toiminta käynnistyy kokonaisuudessaan
Lokakuussa tilannekeskuksen toimijat sosiaali- ja kriisipäivystys, ensihoidon kenttäjohto, turvapuhelinkeskus sekä kotisairaalan Kohta yksikkö, joka on erikoistunut ikääntyvien äkillisiin terveysongelmiin tulevat tekemään tiivistä yhteistyötä keskenään ja organisoimaan oikeanlaisen avun tai palvelun oikeata vapaana olevaa resurssia hyödyntäen.
Tilannekeskus reagoi vain ammattilaisilta tuleviin konsultaatioihin ja yhteydenottoihin, jotka liittyvät ikäihmisten sosiaalisiin tai terveydenhuollollisiin haasteisiin. Asiakkaat ja potilaat eivät voi olla suoraan yhteydessä tilannekeskukseen. Tilannekeskuksella on mahdollisuus reagoida myös ympärivuorokautisesti sosiaali- ja terveydenhuollossa ilmeneviin häiriötilanteisiin. Kiireelliset tehtävät ovat aina etusijalla ja ne hoidetaan kuten ennenkin.
- Tilannekeskuksen toimijoiden tehtävänä on auttaa hyvinvointialueen eri sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköitä ja niiden henkilökuntaa ennakoimattomissa kiireettömissä tehtävissä. Tämä tuo turvaa eritysesti ilta- ja yöaikaan työskentelevälle henkilökunnallemme, jotka tulevat jatkossa saamaan apua ja tukea tilannekeskuksen henkilökunnalta ympärivuorokautisesti, vuoden jokaisena päivänä, toteaa projektipäällikkö Joni Lehtonen.
Tilannekeskuksen avulla saadaan apua juuri sinne, missä sitä tarvitaan
Tilannekeskuksessa on mahdollista hyödyntää reaaliaikaista tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon resursseista. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ammattilaiset näkevät nopeasti erilaisten teknisten ohjelmistojen ja järjestelmien avulla, mitkä yksiköt ovat käytettävissä ja missä ne sijaitsevat. Tehostetun yhteistyön avulla apu saadaan oikeaan paikkaan nopeammin ja järkevämmin.
- Tilannekeskustoiminnan tavoitteena onkin, että myös kiireettömissä tilanteissa jokainen saa tarvitsemansa avun mahdollisimman nopeasti. Tästä esimerkkeinä ovat kotihoidossa olevan ikäihmisen terveydentilan lasku, palveluasumisessa olevan saattohoitopotilaan kunnon romahtaminen sekä turvapuhelinhälytyksiin liittyvät tehtävät, selkeyttää tilannekeskuksen tehtäviä projektipäällikkö Joni Lehtonen.