Hyppää pääsisältöön
Metsäinen koivumaisema.

Tunne- ja turvataidot kasvun ja kehityksen tukena | Nuorten mielenterveystyö

Tämä sivu on osa Nuorten mielenterveystyön hoito- ja palveluketjua.

Tunnetaidot ovat tärkeitä monista eri syistä. Ne auttavat ilmaisemaan ja säätelemään omia tunteita, tunnistamaan omia tarpeita, luomaan toimivia ihmissuhteita ja huolehtimaan omasta hyvinvoinnista. Omien tunteiden ymmärtäminen auttaa myös hahmottamaan toisten tunteita, mikä on oleellinen osa vuorovaikutustilanteita ja niissä toimimista.

Tunnetaidot vaikuttavat hyvinvointiin kokonaisvaltaisesti ja mielenhyvinvoinnin ja tunnetaitojen välillä on selvä yhteys. Tunnetaidot ovat itsetuntemuksen ja hyvän mielenterveyden perusta. Tunnetaidot ovat tärkeitä ennustettaessa masennusoireiden ja yksinäisyyden tunteen säilymistä lapsuudessa. Lapset, joilla on vaikeuksia lukea toisten tunteita, kokevat ikätovereitaan todennäköisemmin vakavia masennusoireita.

Lapsella tai nuorella, jolla on mielenterveysongelmia / neuropsykiatrisia vaikeuksia voi olla haasteita ymmärtää ja säädellä tunteitaan. Neuropsykiatrisia vaikeuksia kokevan lapsen kehitys voi olla hitaampaa ja hän voi tarvita enemmän tukea tunnetaitojen harjoittelemisessa. Monet neuropsykiatrisesti oireilevat lapset ovat tutkimusten mukaan tunne-elämäntaidoiltaan usein 1-2 vuotta ikäisiään jäljessä. Lapsi saattaa toimia muilla kehityksen osa-alueilla ikätasoisesti, mutta tunnesäätelyssä ja kaverisuhteissa on vaikeuksia. Nepsy -lapset tarvitsevatkin enemmän sosiaalisten sääntöjen sanallista avaamista. He eivät välttämättä sisäsyntyisesti havaitse, minkälainen toiminta vuorovaikutuksessa tuottaa mielihyvää tai mielipahaa toiselle. Lasten tunnereaktiot ovat usein synnynnäisesti intensiivisiä ja ne näyttäytyvät ulospäin impulsiivisuutena, joka puolestaan voi johtaa ilman asianmukaista tukea aggressiiviseen käyttäytymiseen. Monella nepsy -lapsella voi olla myös vaikeuksia sietää pettymyksiä sekä yllätyksiä ja tunteeseen jumittuminen on myös yleistä.

Tunnetaitoja opitaan päivittäisten vuorovaikutustilanteiden kautta. Lapset oppivat mallista, seuraamalla, miten aikuiset toimivat ja reagoivat erilaisissa tilanteissa ja tunteen tullessa. Pohja tunnetaidoille luodaan jo lapsuudessa. Lasta voidaan opettaa tunnistamaan, nimeämään ja säätelemään tunteitaan. Kaikki tunteet ovat sallittuja ja normaaleja ja lapselle / nuorelle on hyvä näyttää aikuisen ymmärtäneen tämän.

Tunnetaitoja voidaan harjoitella myös erilaisten menetelmien avulla. Esimerkiksi Mindfulness -menetelmien, rentoutumisen ja stressinhallintamenetelmien käyttö voi tukea lasten tunnetaitojen kehittymistä. Erilaiset menetelmät ja pelit ovat hyviä keinoja harjoitella tunnetaitoja, koska niiden käyttö on mielekästä ja tällöin myös tuloksia tunnetaitojen parantumisessa syntyy helpommin.

Ammattilaisille:

Tunnetaitojen sisällyttäminen opetukseen kouluissa ja varhaiskasvatuksessa voidaan nähdä tehokkaana keinona tukea lasten tunnetaitoja ja niiden kautta mielenterveyttä. Opettajalla on hyvä mahdollisuus harjoittaa lasten tunnetaitoja osana opetustaan tavoittaen laajasti kuhunkin ikäryhmään kuuluvat lapset. Tunnetaitojen sisällyttämisellä opetussuunnitelmaan voi olla myönteinen vaikutus lasten mielenterveyteen ja resilienssiin.

Lähteitä tunnetaitoihin liittyen: