Kuntoutusohjaaja Pipsa tukee näkövammaisia arjessa
Näkövammaisten kuntoutusohjaaja Pirjo ”Pipsa” Kallio työskentelee asiakkaidensa rinnalla elämän varrella. Työpiste sijaitsee Sairaala Novassa, mutta työ on pääosin sairaalasta ulospäin suuntautuvaa sekä itsenäistä ja merkityksellistä.
– Kun ihminen saa näkövammadiagnoosin, se on alku näönkuntoutuksen palveluihin. Asiakkuus jatkuu asiakkaan tarpeen mukaan myöhemmin elämän matkan aikana, Pipsa kertoo.
Arjen tukea ja rinnalla kulkemista
Kallion asiakkaat ovat aikuisia näkövammaisia, joiden kanssa hän työskentelee Keski-Suomen alueella. Työ on käytännönläheistä ja tapahtuu usein asiakkaan omassa toimintaympäristössä.
– Arvioin yhdessä asiakkaan kanssa arjen tilanteita sekä kartoitan keinoja toimintakyvyn ja arjessa pärjäämisen tukemiseksi. Tavoitteena on mahdollisimman itsenäinen ja täysipainoinen elämä näkövammasta huolimatta. Autan asiakasta myös palvelu-, etuus- ja kuntoutushakemusten laatimisessa, koska moni ei pysty niitä näkötilanteensa vuoksi yksin täyttämään.
Järjestötaustasta vahva pohja
Ennen nykyistä tehtäväänsä Kallio työskenteli pitkään kolmannella sektorilla, Suomen Kuurosokeat ry:ssä. Järjestömaailma opetti monialaista yhteistyötä ja taitoa toimia asiakkaan parhaaksi yli organisaatio- ja sektorirajojen.
– Asiakas hyötyy, kun osaaminen ja palvelut järjestelmäviidakossa ovat toisiaan tukevia ja täydentäviä. Työssäni edistän, että asiakas löytää ja saa arjessa käyttöön näkövammansa vuoksi tarvitsemiaan palveluita.
Hyvinvointialue helpotti arkea
Hyvinvointialueuudistuksen myötä vammaispalvelut ovat yhtenäistyneet.
– Ennen jouduin etsimään laukustani asiakkaan kotikunnan mukaisen hakemuksen ja lomakkeita oli laukussa liki yhtä monta kuin kuntia Keski-Suomessa. Hyvinvointialueen myötä lomakkeet yhdenmukaistettiin, mikä oli iso helpotus omaan työhön. Myös yhteinen potilastietojärjestelmä, sähköpostiosoitteet ja Teams-yhteydet sujuvoittavat monialaisen yhteistyön tekemistä terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaisten kanssa.
Merkityksellisiä kohtaamisia
Kallio kokee työnsä palkitsevaksi sen merkityksellisyyden takia.
– Asiakkailta saamani kiitokset jäävät mieleen ja niistä tietää onnistuneen kohtaamisissa. Toisinaan asiakkaat soittavat kertoakseen, kuinka asiat ovat arjessa myönteisesti järjestyneet tapaamisemme jälkeen. Näitä tarinoita on mieluisaa kuulla ja on merkityksellistä, että asiakas haluaa jakaa ne kanssani.
Työyhteisön tuki kantaa
Työ on itsenäisyyden myötä vastuullista ja asiakasmäärä on suuri. Kallio saa vahvaa tukea kollegoiltaan ja esihenkilöltään. Hyvä työyhteisö, mahdollisuus vaikuttaa oman työn suunnitteluun ja toteutukseen sekä hybridityö tukevat jaksamista.
Katse tulevaisuuteen
Kallio kehittää hyvinvointialueella Novan kuntoutusohjauksen, silmäyksikön, kuulokeskuksen sekä arkikuntoutuksen ja seniorin hyvinvointineuvolan kanssa aistiyhdyshenkilötoimintaa. Toiminnassa koulutetaan sote-ammattilaisia näkö- ja kuuloasioissa, edistetään heitä tunnistamaan näön ja kuulon ongelmista johtuvia erityistarpeita sekä tuetaan asiakkaita arjen näön ja kuulon kuntoutuksessa paikallisella tasolla lähellä asiakasta.
– Kun meillä on tietoa, on tärkeää jakaa sitä myös eteenpäin yli yksikkö- ja organisaatiorajojen. Näin vahvistamme Keski-Suomen hyvinvointialueella ammattilaisten osaamista ja asiakkaat saavat palvelua läheltä.
Aiheesta on tarkoituksena valmistua Kallion toimesta myös kuntoutuksen YAMK-opinnäytetyö vuonna 2026.