Hoitotyön potilaspalautteen (HoPP) seuranta
Hoitotyön potilaspalautteen avulla kerätään tietoa siitä, miten potilaat kokevat hoitajien toteuttaman hoitotyön. Hoitotyön potilaspalautetta kutsutaan myös nimellä hoitotyösensitiivinen potilastyytyväisyys. Hoitotyön potilaspalautteen avulla voidaan saada yksikkökohtaista tietoa, missä kukin yksikkö on onnistunut ja mitkä asiat vaativat vielä kehittämistä. Potilaan kokemus omasta hoidosta ja sen toteutuksesta on tärkeää hoitotyön laadun näkökulmasta.
Potilas, vanhempi tai potilaan muu saattaja voi antaa palautetta sähköisellä kyselylomakkeella. Palautetta hoitotyöstä voi antaa neljä kertaa vuodessa (vk 10, vk 22, vk 35 ja vk 48). Kyselyitä on kolmea hieman erilaista: aikuisten (22 väittämää), vanhempien tai muun saattajan (14 väittämää) ja lasten (12 väittämää). Jokaisessa kyselyssä on myös kohta avoimelle palautteelle.
Kyselyn aihealueet koskevat seuraavia aihealueita:
- Potilaan osallistuminen/ potilaskeskeinen hoitotyö
- Hoidon koordinointi
- Turvallisuus
- Tyytymättömän potilaan luottamuksen palauttaminen
- Kohteliaisuus ja kunnioitus
- Valmiuden vastata potilaiden vaatimuksiin
- Potilasohjaus
- Kipu
- Huolellinen kuunteleminen
Tulokset raportoidaan kysymyksittäin keskiarvoilla. Keskiarvoja voidaan verrata myös kansalliseen keskiarvoon.
Hoitotyösensitiivinen potilaspalaute (HoPP) on tauolla vuoden 2025.
Linkki kyselyyn: Hoitotyön potilaspalaute | Keski-Suomen hyvinvointialue (kysely on avoinna em. viikoilla)