Hyppää pääsisältöön
Auringonvaloa puunrunkojen välissä metsässä.

Apua ja tukea nuorelle

Keskusteluapua on aina saatavilla. Sinua varten ovat esimerkiksi Keski-Suomen hyvinvointialueen nuorten chat, lukuisat valtakunnalliset nuorten chatit sekä Ohjaamot kautta Keski-Suomen.

Jos et tiedä mistä voit saada apua, voit myös pyytää apua Pyydä apua -napin kautta. 

Pyydä apua -nappi on sosiaalihuollon matalan kynnyksen sähköinen kanava, jonka kautta saat ohjausta ja neuvontaa oikeanlaisen avun piiriin. Apua voit pyytää nimettömänä. Apua pyytäessäsi sinun ei tarvitse tietää, mihin palveluun tai kehen ammattilaiseen tulee olla yhteydessä.

Pyydä apua -napin yhteydenottosi vastaanottanut sosiaalihuollon ammattilainen ottaa 1–3 arkipäivän kuluessa yhteyttä joko sähköpostitse tai puhelimitse.

Pyydä apua!

Yleinen hätänumero 112 on numero, jonka kautta saat apua tilanteeseen hätätilanteessa.

Soita hätänumeroon 112, kun tarvitset paikalle kiireellisesti ambulanssin, palokunnan tai poliisin. Hätätilanne voi olla oma tai jonkun muun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi vanhemman liiallisesta juomisesta johtuva sairaskohtaus tai väkivaltatilanne, huoli itsestäsi tai kaverin tilanteesta päihtymykseen tai itsensä vahingoittamiseen tai väkivaltaisuuteen liittyen. Eli sellainen asia tai tilanne, jota et voi jättää odottamaan.

Hätänumero on mahdollista ladata puhelimeen 112 mobiilisovelluksena. Kun soitat hätäpuhelun sovelluksen kautta, niin sijaintitietosi välittyvät hätäkeskukseen automaattisesti ja nopeuttavat hätäpuhelujen käsittelyä sekä apua on mahdollista lähettää paikalle lähimmästä mahdollisesta yksiköstä.

Sosiaali- ja kriisipäivystys

Sosiaali- ja kriisipäivystys antaa välitöntä apua ympäri vuorokauden. Yhteydenotot puh. 014 266 0149.

Keski-Suomen sosiaali- ja kriisipäivystys palvelee ympärivuorokautisesti kaikkia keskisuomalaisia ja Keski-Suomen alueella oleskelevia henkilöitä.

Ota yhteyttä sosiaali- ja kriisipäivystykseen esimerkiksi, kun tilanne vaatii kiireellistä sosiaalityön arviota tai välittömiä toimenpiteitä. Tällaisia voivat olla esimerkiksi: huoli lapsesta tai perheen tilanteesta, akuutti väkivalta tai sen uhka perheessä tai huoli vanhuksen tai vammaisen kotona pärjäämisestä 

Sosiaali- ja kriisipäivystys tarjoaa akuuttia kriisiapua traumaattisissa kriisitilanteissa. Akuutilla traumaattisella kriisillä tarkoitetaan äkillistä ja yllättävää tapahtumaan, johon ei ole voinut varautua. Ota yhteyttä, kun kohtaat äkillisen kriisitilanteen kuten: läheisen kuolema, läheisen itsemurhayritys, onnettomuudet (esim. tulipalo), väkivallan tai vakavan rikoksen uhriksi joutuminen, vakava oma tai läheisen kuolemaan johtava sairaus 

Voit ottaa yhteyttä myös huomatessasi, että joku muu tarvitsee kiireellistä apua. 

Kriisikeskus Mobile

Kriisikeskus Mobile p. 044 7888 470  ja on avoinna arkipäivisin ma-to klo 8-20 ja pe klo 8-17. 

Kriisikeskus Mobile toteuttaa järjestölähtöisesti kriisityötä Keski-Suomen alueelle: Hankasalmi, Joutsa, Jyväskylä, Jämsä, Kannonkoski, Karstula, Keuruu, Kinnula, Kivijärvi, Konnevesi, Kyyjärvi, Laukaa, Luhanka, Multia, Muurame, Petäjävesi, Pihtipudas, Saarijärvi, Toivakka, Uurainen, Viitasaari ja Äänekoski sekä myös Kuhmoinen. Kriisikeskus Mobile on myös FacebookissaInstagramissa ja Twitterissä

Voit ottaa yhteyttä Kriisikeskus Mobileen, jos tarvitset apua ja tukea kriisitilanteissa, kun elämässäsi on kriisi, olet kokenut menetyksen, olet kokenut väkivaltaa, olet käyttäytynyt väkivaltaisesti tai olet huolissasi omasta käyttäytymisestä, sinulla on itsetuhoisia ajatuksia, olet joutunut tai epäilet joutuneesi rikoksen uhriksi.

Mieli ry:n Suomen Mielenterveysseuran valtakunnallinen kriisipuhelin

  • Kriisipuhelin suomeksi p. 09 2525 0111
    • päivystää 24 tuntia vuorokaudessa
  • Kriisipuhelin ruotsiksi, Kristelefon, p.09 2525 0112
    • päivystää ma ja ke klo 16-20 ja ti, to, pe klo 9-13. Perjantaisin myös englanniksi.
  • Kriisipuhelin arabiaksi, soittaa voi myös englanniksi, p.09 2525 0113
    • päivystää ma ja ti klo 11-15, ke klo 13-16 ja klo 17-21 sekä to klo 10-15.

Kriisipuhelimen verkkosivut.

Keski-Suomen hyvinvointialueen Nuorten chat 

Nuorten chattiin voit tulla juttelemaan kaikista nuoruuteen liittyvistä asioita, olipa se sitten päihteet, identiteetti, kaveri- ja seurustelusuhteet, mieliala, murrosiän muutokset , some, pelaaminen tai vaikka harrastukset. Myös nuorten vanhemmat sekä nuorten parissa työskentelevät ammattilaiset ovat tervetulleita juttelemaan. Chat on auki ma, to, pe klo 10:00-15:30 ja ti, ke klo 10:00-17:30. Chat-upotteen kautta pääset myös juttelemaan seksuaalineuvojan, sairaanhoitajan, sosiaaliohjaajan, etäperhetyöntekijän tai vaikka fysioterapeutin kanssa.

Sekasin-chat

MIELI Suomen mielenterveys ry:n ylläpitämässä Sekasin-chatissa voi keskustella mistä tahansa mieltä askarruttavasta asiasta. Chat on auki joka päivä ja siellä voi keskustella nimettömänä koulutettujen vapaaehtoisten ja mielenterveyden ammattilaisten kanssa. 

Nettiturviksen chat tai videopuhelu - SPR

Nettiturvis tarjoaa maksutonta keskusteluapua 12-29-vuotiaille nuorille ja heidän läheisilleen valtakunnallisesti verkossa. Aiheena voi olla esimerkiksi mielenterveys, perhe- ja ihmissuhteet, jaksaminen , itsenäistyminen tai jokin muu asia, joka mietityttää.  Tapaamisia voi olla tarpeen mukaan 1-10 kertaa. Tapaamiset järjestyvät videopuhelun tai chatin välityksellä. Nettiturvikseen varataan aika. Palvelu on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi tai tulkin välityksellä.

Netari-chat

Netari on verkkonuorisotalo, jonka työntekijöiden kanssa voi jutella kaikista mahdollisista jutuista luottamuksellisesti kahden kesken. Netari-chat on avoinna sunnuntaista torstaihin klo 18–21.

MLL:n Lasten ja nuorten chat

Chatissa voi jutella mistä tahansa aiheesta luottamuksellisesti ja nimettömästi vapaaehtoisen päivystäjän kanssa. Chat on auki sunnuntaista keskiviikkoon klo 17–20. Nuortennetistä löytyy myös Pop-up chat, joka on auki aina silloin kun päivystäjiä on paikalla.

Nuortenelämä.fi-chat

Chatissa voit kysyä mieltäsi askarruttavista asioista tai tulla juttelemaan muuten vain. Kanssasi juttelevat nuorisoalan ammattilaiset. Chat on auki joka toinen viikko maanantaisin klo 14–16.

Poikien Puhelimen chat

Poikien Puhelin on Väestöliiton auttava puhelin- ja chatpalvelu alle 20-vuotiaille pojille ja nuorille miehille. Palvelussa vastaa Väestöliiton asiantuntija, mieshenkilö, joka on perehtynyt poikien maailmaan. Chat on avoinna ma-to klo 13–18 ja pe klo 13–15, ja siellä voi keskustella nimettömästi.

Keijun varjossa chat-nuorille naisille

Chat on tarkoitettu nuorille naisille, jotka kaipaavat apua omien vaikeiden tunteidensa ja väkivaltaisen käyttäytymisensä tunnistamisessa ja säätelyssä. Chatissa voi jutella nimettömänä ja luottamuksellisesti kahden kesken päivystäjän kanssa. Päivystäjät ovat erityisesti nuorten naisten väkivaltaan perehtyneitä asiantuntijoita. Chat on avoinna tiistaisin klo 14-16, keskiviikkoisin klo 10-12 ja torstaisin klo 15-17.

Naisten linjan chat

Naisten Linjan Chat on tarkoitettu väkivaltaa tai sen uhkaa kokeville naisille ja tytöille ja heidän läheisilleen. Juttelemaan voi tulla myös silloin, jos on huolestunut läheisen ihmisen tilanteesta. Chat on avoinna tiistaisin ja torstaisin klo 17-19.

Nuorten Exitin chat

Tule juttelemaan, jos kaipaat neuvoja ja tukea seurusteluun, ihastumiseen, omiin rajoihin tai seksuaaliseen kaltoinkohteluun liittyvissä tilanteissa. Voit jutella chatissa nimettömästi ja kahden kesken tiistaisin klo 16–19 ja torstaisin klo 14–16.

Rikosuhripäivystyksen RIKU-chat

RIKU-chat on kahdenkeskinen palvelu nuorille ja nuorten parissa toimiville. Chatissä voi keskustella nimettömästi. Palveluun voi ottaa yhteyttä rikoksen uhri, uhrin läheinen, rikosasiassa todistava tai tapahtunutta pohtimaan jäänyt henkilö. Chat on avoinna arkisin klo 9–15 ja maanantai-iltaisin klo 17–19. Chatin ollessa suljettuna sivuilla voi jättää palveluun yhteydenottopyynnön.

Apua väkivaltaan -chat

Nettiturvakodin ylläpitämästä chatista saa tukea ja neuvontaa, jos on joutunut pelkäämään tai kokemaan väkivaltaa perheessä tai muussa läheisessä ihmissuhteessa. Chatissa voi jutella myös omasta väkivaltaisuudesta tai jos on huolissaan ystävästä tai läheisestä. Chat on avoinna arkipäivisin klo 12–18 ja lauantaisin klo 14–17.

Kysy rahasta -chat

Takuusäätiön Kysy rahasta -chatissa voi keskustella talousasioista osaavien aikuisten kanssa nimettömänä ja luottamuksellisesti. Keskustelut ovat kahdenkeskisiä ja kysymyksiin vastaa Takuusäätiön työntekijä. Chat on auki maanantaista torstaihin klo 12.30–15.00 ja keskiviikkoisin myös klo 17–19.

Ohjaamo on alle 30-vuotiaille nuorille suunnattu matalan kynnyksen palvelu, jossa annetaan tukea, ohjausta ja neuvontaa esimerkiksi koulutukseen, työnhakuun, asumiseen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Ohjaamoissa tarjotaan henkilökohtaista ohjausta sekä mahdollisuus osallistua erilaisiin ryhmätoimintoihin.

Ohjaamot Keski-Suomessa

Kouluterveydenhuolto

Kouluterveydenhuollon palvelut on suunnattu peruskoululaisille ja heidän perheilleen. Tavoitteena on tukea oppilaan tervettä kasvua ja kehitystä sekä edistää koko kouluyhteisön hyvinvointia. Työtä tehdään luottamuksellisesti yhdessä oppilaiden, huoltajien, opettajien ja muun opiskeluhuollon henkilöstön kanssa. 

Saat yhteyden kouluterveydenhuoltoon koulun terveydenhoitajan ohjeiden mukaan. 

Opiskeluterveydenhuolto

Opiskeluterveydenhuolto tarjoaa sinulle terveydenhoito- ja sairaanhoitopalvelut, jos opintosi kestävät yli kaksi kuukautta ja opiskelet

  • lukiossa
  • ammatillisessa oppilaitoksessa
  • vapaan sivistystyön oppilaitoksessa, esimerkiksi kansanopistossa.

Voit ottaa yhteyttä opiskeluterveydenhuoltoon puhelimitse, varaamalla ajan sähköisesti tai tulemalla terveydenhoitajan ajanvarauksettomalle vastaanottoajalle.

Kuraattori- ja psykologipalvelut peruskoululaisille

Opiskeluhuollon kuraattorin ja psykologin palvelut on tarkoitettu esi- ja perusopetuksen oppilaille. Kuraattori ja psykologi tukevat opiskelijoiden oppimista, hyvinvointia sekä sosiaalisia ja psyykkisiä valmiuksia. Kuraattori- ja psykologipalveluilla edistetään koulu- ja opiskeluyhteisön hyvinvointia sekä yhteistyötä opiskelijoiden perheiden ja muiden läheisten kanssa.

Ota yhteyttä oppilaitoksesi psykologiin tai kuraattoriin. Löydät oppilaitokset toimipisteet -valikosta, sekä kuraattorien puhelinnumerot puhelinasiointi -valikosta.

Kuraattori- ja psykologipalvelut toisen asteen opiskelijoille

Opiskeluhuollon kuraattorin ja psykologin palvelut on tarkoitettu toisen asteen opiskelijoille. Kuraattori ja psykologi tukevat opiskelijoiden oppimista, hyvinvointia sekä sosiaalisia ja psyykkisiä valmiuksia. Kuraattori- ja psykologipalveluilla edistetään koulu- ja opiskeluyhteisön hyvinvointia sekä yhteistyötä opiskelijoiden perheiden ja muiden läheisten kanssa.

Ota yhteyttä oppilaitoksesi psykologiin tai kuraattoriin.

Nuorten mielenterveys- ja päihdetyön tiimit tarjoavat apua nuorten lieviin ja keskivaikeisiin mielenterveys- tai päihdeongelmiin. Autamme nuoria matalalla kynnyksellä ja vastaanotolle tullaksesi et tarvitse lähetettä. Tiimeissä autetaan 13–17-vuotiaita keskisuomalaisia nuoria. Poikkeuksena on Jyväskylän nuorisovastaanotto, jossa autetaan 13–22-vuotiaita nuoria. 

Nuorten mielenterveys- ja päihdetyön tiimeissä työskentelee sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia. Palveluissa toteutetaan terveydenhuoltolain mukaista mielenterveyshäiriöiden tutkimusta ja hoitoa sekä tarvittaessa lääkehoidon seurantaa ja ohjausta. Jos nuoren mielenterveysongelmat ovat vaikeita tai tarvitaan erotusdiagnostiikkaa, ohjaamme nuoren erikoissairaanhoidon palveluihin. 

Lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluihin ei tarvitse lääkärin lähetettä. Palveluun tullaan nuoren oman tai huoltajan yhteydenoton perusteella sekä neuvolan, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon, opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologityön tai sosiaalipalveluiden kautta.

Mielenterveyteen tai päihteisiin liittyvissä kiireellisissä tilanteissa auttaa oman sosiaali- ja terveysaseman kiirevastaanotto tai päivystys.

Nuorten mielenterveys- ja päihdetyön tiimien yhteystiedot löydät täältä.