Hyppää pääsisältöön

Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun ohjeet ja käyttöehdot

1. Käyttöehtojen soveltaminen

Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun käyttäminen edellyttää, että käyttäjä hyväksyy ja sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja.

2. Palvelun tarjoaja ja sovelluksen tekninen toteuttaja

Palvelun tarjoaa Keski-Suomen hyvinvointialue, www.hyvaks.fi.
Sovelluksen teknisestä toteutuksesta vastaa BeeHealthy Oy (Y-tunnus: 3142662-9), www.mehilainen.fi/beehealthy.

3. Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun tarkoitus ja sisältö

Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisessa asiointipalvelussa käyttäjä voi olla nopeasti ja turvallisesti sosiaali- ja terveysasioissa yhteydessä ammattilaisen kanssa. Palvelu mahdollistaa etäasioinnin, turvallisen videovastaanoton ja kiireettömän viestinvaihdon. Käyttäjä voi lukea hoitoonsa liittyviä ohjeita ja olla yhteydessä häntä hoitavaan hyvinvointialueen yksikköön.

Käyttäjän lähettämät hoitoon liittyvät viestit ja täyttämät kyselyt ovat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten saatavilla. Palvelun kautta lähetettyjen viestien välitöntä lukemista ei kuitenkaan voida taata. Jos asia on tärkeä tai kiireellinen, tulee käyttäjän aina olla puhelimitse yhteydessä hoitavaan yksikköön.

Hoidon yhteydessä ammattihenkilö voi käsitellä käyttäjän antamia tietoja ja tallentaa niitä erillisiin asiakas- ja potilastietojärjestelmiin. Asiakas- ja potilastietojärjestelmiin tallennetut tiedot ovat tarvittaessa muidenkin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten käytössä hoito- tai palvelusuhteen mukaisesti.

4. Käyttäjän vastuu Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun käytöstä

Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalinen asiointipalvelu on tarkoitettu käyttäjälle annettavan hoidon tueksi. Käyttäjä on kuitenkin yksinomaisessa vastuussa terveydestään, kun hän käyttää palvelua. Kun käyttäjä tekee terveydentilaansa koskevia päätöksiä, hänen on perustettava ne omaan harkintaansa.

Käyttäjä vastaa Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisessa asiointipalvelussa antamiensa ja lisäämiensä tietojen oikeellisuudesta. Käyttäjä vakuuttaa ja vastaa myös siitä, ettei hän lähetä palvelussa mitään lainvastaista tai muutoin epäasiallista aineistoa. Käyttäjä pyrkii kaikin kohtuullisin keinoin varmistamaan, ettei lähetetty aineisto sisällä haittaohjelmia tai ole muulla tavoin vahingollista. Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisessa asiointipalvelussa voidaan välittää tietoa kolmansien osapuolten palveluista tai linkkejä tällaisiin palveluihin.

5. Oikeus Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun käyttöön

Ainoastaan Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun rekisteröityneellä käyttäjällä on oikeus käyttää Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisessa asiointipalvelussa olevaa käyttäjätiliään. Käyttäjän puolesta palvelua saa käyttää myös henkilö, jolla on näiden käyttöehtojen mukaisesti oikeus rekisteröityä ja käyttää palvelua käyttäjän puolesta.

Vajaavaltaisen huoltaja tai laillinen edustaja voi käyttää Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalista asiointipalvelua tämän puolesta ainoastaan, mikäli huoltajalla tai laillisella edustajalla olisi potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) ja asiakastietolain (703/2023) mukaisesti muutoinkin oikeus päättää vajaavaltaiselle tehtävistä hoitotoimenpiteistä ja nähdä henkilöä koskevia potilastietoja.
Alaikäisen puolesta Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalista asiointipalvelua käyttävät huoltajat ovat keskenään vastuussa siitä, että lapsen etäasiointipalvelua käytetään näiden käyttöehtojen mukaisesti oikein ja siten, että huoltajien lain mukainen tiedonsaantioikeus toteutuu.

Käyttäjällä tai tämän puolesta Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalista asiointipalvelua käyttävällä on aina yksinomainen vastuu palvelun käytöstä näiden käyttöehtojen mukaisesti. Käyttäjän tulee ilmoittaa välittömästi palveluntarjoajalle, mikäli hän epäilee, että palvelua käytetään hänen puolestaan vastoin hänen valtuutustaan tai näiden käyttöehtojen vastaisesti.

6. Henkilötietojen käsittely

Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun rekisterinpitäjä on Keski-Suomen hyvinvointialue.

Käyttäjien henkilötietoja käsitellessään Keski-Suomen hyvinvointialue noudattaa voimassa olevaa tietosuojalainsäädäntöä, kuten EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR 2016/678) ja tietosuojalakia (1050/2018) sekä hyvää tiedonkäsittelytapaa.
Rekisteröidyn oikeuksien toteuttaminen ja henkilötietojen käsittely Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisessa asiointipalvelussa on kuvattu Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkopalveluiden tietosuojaselosteessa.

Potilas- ja asiakasrekisteriin tallennettavien tietojen osalta rekisteröidyn oikeuksien toteuttaminen ja henkilötietojen käsittely on Keski-Suomen hyvinvointialueen potilas- ja asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa.

7. Tietoturva

Käyttäjä ymmärtää ja hyväksyy, että verkkopalveluiden käyttäminen ei ole täysin tietoturvallista. Käyttäjä vastaa omien laitteidensa, järjestelmiensä, tunnustensa ja toimintansa asianmukaisesta tietoturvasta. Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun käyttö on vapaaehtoista.

8. Tekijänoikeus

Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun sisältö ja ulkoasu ovat tekijänoikeudella suojattuja. Kaikki Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaaliseen asiointipalveluun liittyvät tekijänoikeudet ja muut immateriaalioikeudet kuuluvat palvelun tarjoajalle ja sovelluksen tekniselle toteuttajalle.

Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisessa asiointipalvelussa olevan aineiston kopioiminen, tulostaminen, levittäminen, muuttaminen ja kaikenlainen muu kaupallinen hyödyntäminen ilman lupaa on kielletty. Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisessa asiointipalvelussa käyttäjä saa kuitenkin tulostaa ja tallentaa Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisessa asiointipalvelussa olevaa aineistoa omaan yksityiseen käyttöönsä.

9. Palvelun tarjoajan ja sovelluksen teknisen toteuttajan vastuut ja velvollisuudet

Palvelun tarjoaja ja sovelluksen tekninen toteuttaja eivät takaa Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun keskeytymätöntä tai virheetöntä toimintaa. Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaaliseen asiointipalveluun tehdään säännöllistä testausta toimintahäiriöiden estämiseksi. Palvelun tarjoajalla ja sovelluksen teknisellä toteuttajalla on oikeus keskeyttää toiminta esimerkiksi välttämättömien huoltotoimenpiteiden ajaksi.

Palvelun tarjoaja ja sovelluksen tekninen toteuttaja eivät vastaa millään tavalla Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun tai sen toimintahäiriöiden käyttäjälle aiheuttamista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai kustannuksista. Palvelun tarjoajalla ja sovelluksen teknisellä toteuttajalla on oikeus kehittää Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalista asiointipalvelua, sen toimintaa, käytettävyyttä ja saavutettavuutta.

Sovelluksen tekninen toteuttaja ei vastaa millään tavalla Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun käyttäjän hoidollisista asioista. Hoidollisissa asioissa käyttäjän tulee olla yhteydessä hoitavaan yksikköön.

10. Muita ehtoja

Digitaaliselle asiointipalvelulle tallennettuja tietoja säilytetään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain (703/2023) mukaisesti sekä Keski-Suomen hyvinvointialueen tiedonohjaussuunnitelman mukaisesti.

Palvelun tarjoajalla on oikeus oman harkintansa mukaan muuttaa näiden käyttöehtojen sisältöä tarpeen vaatiessa. Käyttäjän tulee hyväksyä päivitetyt käyttöehdot jatkaakseen Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun käyttöä. Jos käyttäjä ei hyväksy päivitettyjä käyttöehtoja, käyttäjä ei voi jatkaa Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun käyttöä.

Näihin sopimusehtoihin Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaaliseen asiointipalveluun sovelletaan Suomen lakia. Mahdolliset erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan neuvotteluin. Mikäli neuvotteluissa ei saavuteta yksimielisyyttä, ratkaistaan erimielisyydet Keski-Suomen käräjäoikeudessa.

Keski-Suomen hyvinvointialue
Viitaniementie 1 A, 40720 Jyväskylä
puhelinvaihde 014 269 1811
etunimi.sukunimi@hyvaks.fi

Digitaaliseen asiointipalveluun pääset painamalla tästä.

Voit asioida palvelussa joko nimettömänä tai vahvasti tunnistautuneena. Huomaathan, että osa palveluistamme on tarjolla vain jos olet tunnistautunut. Ammattilaisemme voi myös pyytää sinua tunnistautumaan kesken nimettömän asioinnin.

Keskustelun pääset aloittamaan valitsemalla aloitusnäkymästä joko "Terveyspalveluiden chat" tai "Sosiaalipalveluiden chat". Tämän jälkeen näet käytettävissäsi olevat ammattilaiset sekä keskusteluiden aukioloajat.

Kiireettömän yhteydenottopyynnön ammattilaiselle voit jättää joko valitsemalla "Terveyspalveluiden kiireetön asiointi" tai "Sosiaalipalveluiden kiireetön asiointi".

Puolesta asiointi

Puolesta asioinnin ohjeet löydät täältä.

Siirry asioimaan